onsdag 30. mars 2016

Vondt i magen etter måltid

På legespråket foretrekkes betegnelsen funksjonell dyspepsi eller non-ulcus dyspepsi (NUD = ikke-magesår plager i øvre del av magen ). Funksjonell betyr at plagene ikke skyldes sykdom i noen organer (ikke-organiske plager), og dyspepsi betyr smerter og ubehag i øvre del av magen. Symptomene kommer ofte etter at man har spist. Oppblåsthet og luftavgang. Dette kan være grunnen til at du ofte får vondt i magen.


Smerter i endetarmen eller i ryggen.

Har du problemer med magen ? Jeg har lenge vært plaget med magesmerter etter måltid. Det startet i august i fjor. Da fikk jeg vondt i magen etter enkelte måltid , gjerne når det var større måtid og lenge siden sist jeg hadde spist. Det har utviklet seg til å bli etter hvert måltid , selv en liten yoghurt.


Er avføringen normal? Kommer utvidelsen rett etter matinntak? Magesekken ligger rett under brystbenspissen, mens tynntarm rommer det meste av bukhulen.

Lokalisasjonen av disse organene er nok ikke forklaringen på dine plager. Kanskje du var fullstendig utsultet da du kom hjem og kastet i deg litt for mye mat litt for raskt, eller kanskje du har hatt en svært stressende uke og kjenner at magen er litt ekstra urolig. Selv om magesmerter i de aller fleste tilfeller ikke er noe alvorlig, er det likevel greit å vite når du burde oppsøke hjelp.


Kanskje har de slått seg til ro med at det bare er sånn det er og forholdt seg til symptomene uten å gjøre noe med det. Først når andre i familien blir alvorlig syke eller får påvist kroniske sykdommer, oppsøker de selv lege. Jeg slet mye med ballongmage før og måtte alltid stesse med hva jeg skulle ha på meg for å skjule det. I tillegg er det jo vondt og du føler deg ganske usexy.


I dag blir jeg så og si aldri oppblåst lenger og det er så deilig! Disse sitter som regel øverst i magen og kan stråle bakover til ryggen. Som oftest er det jevn, kraftig verk, som etter hvert sprer seg til hele magen. Enkelte ganger utvikler sykdommen seg videre med sirkulasjonssvikt, slik at tilstanden blir svært alvorlig. De fleste blir kvalme og brekker seg, og noen får feber.


Måltid kan utløse gallesteinsanfall og pankreatitt. Ved magesår kan smerte oppstå i fravær av matinntak, for eksempel om natten, og lindres ved å drikke melk eller spise. Pankreatitt, øsofagitt, gastritt og magesår. Disponerer for nyrestein. Mesenteriell lymfadenitt.


Jeg har et problem som jeg slet med i fjor også, det gikk bort i sommer men nå har det kommet tilbake.

Jeg får veldig vondt i magen etter jeg spiser ett større måltid. Typiske symptomer for irritabel tarm er ofte uregelmessig avføring, som gjerne varierer mellom løs mage og forstoppelse. Men mye luft i magen er som regel den største plagen, og forverres gjerne utover dagen og etter måltider. Noen kan også oppleve å ha tilleggsplager som smerter i muskler og led eller utmattelse.


De siste to ukene har jeg hatt økende vondt i magen etter måltidene. Vondt i mellomgulvområdet. Det er vel greit så lenge man står for det. Jeg skjønner ikke at noen kan være likegyldig til det.


Jeg har helt siden jeg var liten av og til opplevd sterke magesmerter etter måltid , som regel (eller kanskje kun) etter middag. Har aldri klart å forklare det ordentlig. Er ikke som når man har spist for mye og bare har vondt.


Er en slags hul følelse, krampaktig, og kjennes også ut som det går o. Jeg har i flere år vært plaget med vondt i magen etter å ha spist. Det kan vel være relevant at jeg har hatt spiseforstyrrelser i seks år nå, imidlertid har jeg en normal vekt og kaster aldri opp. Kvalm blir jeg likevel, og fryktelig. Om noen av disse symptomene oppstår samtidig, er det grunn til bekymring: Konstant smerte. Dette er ikke noe som er begrenset til kun én dag i noen timer.


Jeg har nettopp vært hos kiroprakter og funnet ut at jeg har sliti med magen i så mange år pga dårlig rygg. Ett par ganger til hos kiropraktoren så er jeg frisk! Anbefaler å dra til kiroprakter.


Jeg har slitt med løs mage , vondt i hode, slitt med pusten og stadig hatt vondt mellom skulderbladene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg