Melaas bistår ofte barnehager i lek og kompetanse om lek , og ser alt for ofte at leken drukner uten den voksnes inngripen. Grunnen er at den voksne ikke vet hvordan og når de skal gripe inn og løfte leken. Noen ganger er det nok med et blikk fra en trygg person og noen ganger må du være en nabo eller servitør, smiler Melaas.
Lek , voksnes rolle og språkutvikling Av Terje Melaas Barn som får hjelp og støtte til å leke, kan gjøre seg nye erfaringer i lek , erfaringer som har betydning for livet her og nå. Samtidig snakker vi om svært grunnleggende faktorer for livet etter barnehagen. Når barn etablerer lekerutiner sammen med venner, er det tale om en dyp lek.
Observere leken og hjelpe til. Vi kan observere barnas lek for å se om det er noen av barna som faller utenfor leken, eller som av andre grunner ikke klarer å være med på de andres lek. Med denne oppgaven ønsker jeg å rette fokuset på leken og de voksnes rolle i barnehagen.
Jeg ønsker å se på hvilken rolle de voksne kan ha i barnas lek og hvordan dette kan påvirke det daglige arbeidet. Det å skrive om dette temaet kan være aktuelt da jeg opplever at barne-hagene i større grad enn før kan oppleves som en læringsarena. Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek.
Leken skal ha en sentral plass i barnehagen , og lekens egenverdi skal anerkjennes. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Vi ønsker at barna får gode erfaringer og en opplevelse av å mestre samspillet med andre barn i lek og derfor er det avgjørende at vi voksne er bevisste på vår rolle i leken og samspillet mellom barna. Det er viktig at alle barn får ta del i lek , og at de som trenger hjelp får det. Vi er opptatt av riktig kosthold.
Vi har sunn og god mat i barnehagen og barna skal få tid til å spise seg mette, vente på tur, be om mat, lære om mat og matvaner, lære bordskikk, ha gode samtaler i sin alminnelighet og oppleve måltidet som en positiv sosial aktivitet. Barns deltakelse i lek og den voksnes rolle. Mange opplever at de voksne i barnehagen er flinke støttespillere til barns lek når de er inne, mens når de kommer ut, blir de ofte passive. En informant forteller at et barn som kommer og sier ifra til en voksen at det ikke får være med i leken, har et reelt behov. Den voksnes rolle når det gjelder i nkludering og utestenging i frilek.
De trådte støttende til når det oppsto konflikter eller noen barn hadde problemer med å finne seg til rette i leken. Lek er en helt sentral aktivitet for barn og har stor betydning for barns utvikling. Lek kan forekomme på mange ulike måter.
RELASJONSKOMPETANSE – DEN VOKSNES ROLLE : I dag vet vi mye om hva som fremmer trivsel hos barn i barnehagen. Faktorer som trygghet, omsorg, lek , vennskap og det å bli sett, hørt og forstått er viktig. Lek har ikke alltid vært sett på som viktig, verken av voksne flest eller av fagpersoner.
Tidligere snakket man gjerne om lek som noe uviktig, og som en slags tull og tøys som barnet drev med. Det var i hvert fall ikke like viktig som det voksne drev med. Lek er ikke bare lek – Lek gir glede og er lystbetont samtidig som den er barns viktigste arena for læring. Lek er læring, og barnehagens helt sentrale arbeidsmetode. All teori viser at lek er grunnleggende i barns utvikling.
For å kunne delta i leken må barn ha en ”pakke” med ferdigheter som man i teorien kaller lekekompetanse. Vi har i denne oppgaven valgt å se på hvilke faktorer teorien legger mest vekt på når det gjelder barnehagens rolle i fremming av lekekompetanse. Vår problemstilling blir. Det er de voksnes oppgave å være filter for barnet. De må sørge for å skape et miljø hvor barnet kan utvikle seg på egne betingelser, med en gjensidig tillit og forståelse, slik at barnet kan gjøre egne erfaringer og bli stadig mer nyansert og spesifikk i sine lyster og behov og måten disse uttrykkes og tilfredsstilles på.
De voksne må respektere barn som sanselige, sensuelle og.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.