torsdag 17. mars 2016

Baby ligge på magen

Man har funnet en tydelig økt risiko for krybbedød ved spedbarn som sover på magen , men det betyr ikke at babyene ikke bør ligge på magen i våken tilstand. For å styrke og aktivere rygg og nakkemuskulaturen er det utrolig viktig at babyen får tilbringe nok tid på magen. Mangel på magetid kan føre til forsinket motorisk utvikling.


Allerede de første dagene etter fødsel kan barnet så smått øve seg på å ligge på magen. Det er ikke mye som skal til, og du kan godt fordele treningen over flere ganger per dag. Babyer kan helt fint ligge på magen i våken tilstan men skal aldri legges til å sove på magen.

Babyer som sover på magen har langt større sjanse for krybbedød. Fordelene ved å ligge på gulvet Hvorfor er det viktig at babyen ligger på magen ? En av de første tingene man får høre fra helsesøster eller annet fagpersonell etter fødselen, er at baby må få ligge på magen. Det å ligge på magen er svært viktig for barnets motoriske utvikling.


Finn et egnet sted på gulvet, og legg babyen på magen på for eksempel et leketeppe eller et rent underlag. Når babyen liker å ligge på magen , kan du trene oftere, eller ha lengre økter. Jeg ligger foreløpig gjerne på magen.


Prøv å motivere barnet og ”heie” på babyen.

Frøet er så godt beskyttet at det tåler den. Ellers har jeg tatt med en pute ekstra i sengen. Bruker den under knærne om jeg ligger på ryggen eller mellom knærne om jeg ligger på siden. Min baby på mnd hater å ligge på magen. Jeg har forstått det slik at de fleste babyer gjør dette i starten, men jeg tror vår er litt mer sinna for det.


Så vi legger hun ned på ba. Jeg sover alltid på magen ! Husker ikke helt når magen ble for stor til å ligge flatt på magen , men jeg var langt over halvveis i alle fall. Sover godt på magen fortsatt, er uker nå.


Krybbedødrisikoen er ganger større for et spedbarn som blir lagt til å sove på magen , sammenlignet med spedbarn som blir lagt på rygg. Når barnet har ansiktet rett ned i madrassen i tillegg, er risikoen ganger større. Det er ingen fasit på hvor lenge en baby skal ligge på magen.


Du må se an barnet og hvordan det trives. Så lenge barnet ligger litt på magen og får øvd på mageleie i løpet av dagen så er dte greit. Vi vet vel alle at det er lurt å trene. Magetid er på mange måter babyens første treningsøkt!


Når babyen får ligge på magen , får de aktivert og trent muskulatur i skuldre, armer og nakke som de ikke får trent når de ligger på ryggen.

De begynner også å aktivere kjernemuskulaturen som stabiliserer ryggen. Han er straks mnd og sover absolutt best på magen. Derfor lar jeg ham ofte ligge på magen når jeg er i rommet og våken.


Mtp faren for krybbedød. Men er jo litt nervøs og. Jenta mi på knappe mnd har begynt å snu seg over på magen når hun sover. Han sover jo helt klart mye tyngre denne v. Jeg liker det ikke, men det er jo vanskelig å forhindre også.


Blir jo håpløst hvis jeg skal være våken for å passe på det, log hun våkner jo hvis jeg forsøker å snu henne tilbake. Hun liker best å ligge på siden, og det er. Man kan ligge på gulvet selv sammen med babyen slik at ansiktene kommer ved siden av hverandre, da er ikke babyen alene men får selskap.


Og så gjør det ikke noe om dere sovner sammen. Noen blir bekymret fordi babyen kan snu seg over til magen , men ikke tilbake til rygg igjen. Når barnet er så stort at det kan snu seg over på magen , kan vi ikke lenger styre måten barnet ligger og sover på.


Det viktigste foreldre kan gjøre, er å fortsette å legge babyen på ryggen når den skal sove, råder Kalstad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg