torsdag 3. mars 2016

Bake luftig brød

Godt nybakt brød eller rundstykker dufter himmelsk. Variasjon i det daglige brødet gir god matlyst! La deg inspirere her. Topp med gule og sorte sesamfrø. Se oppskriften her.

Deilig rett på 1-2-3! Ekstra godt med rosiner. Eltefritt og enkelt. Gå ned i vekt fort uten å sulte deg selv. Er du blant dem som liker å bake brød og rundstykker?


Eller skulle du kanskje ønske du kunne det? Uansett, det er lite som smaker bedre enn hjemmebakst.

Men det er en kunst å få gjærdeigen til å heve seg skikkelig, slik at resultatet blir luftig og saftig bakst som ikke smaker gjær. Veldig grove brød blir ikke store og luftige. Fiber og fuktighet motvirker luftighet og volum.


Industrien tilsetter ekstra gluten for å få selv grove deige luftige :) Saftighet og volum får du forøvrig med ikke for varm deig, lange hevetider og ved å sette brød rett inn i varn ovn. Et brød bakt med siktet mel henger ofte bedre sammen enn et brød bakt med grovere sammalt mel. Likevel er det grovt brød vi bør velge i hverdagen, og det kan derfor være lurt å ta med seg noen baketips neste gang du skal prøve å bake et godt grovbrød hjemme. Velg minst fint sammalt mel.


Sverre Gunnar Haga begynte å bake etter at han fylte år. Det som slo ham først var hvor enkelt det var. I høst har han gitt ut boken Menn som baker brød hvor han deler sine beste tips og oppskrifter på godt brød. Så var det selve eltingen av deigen. Dette BØR gjøres med maskin, da det er uhyre tungvindt og lite effektivt å bake brød for hånd.


Joda, det blir vel mest mulig håndtverk, men å bake en f. Det er få ting som smaker bedre enn hjemmebakt brød. Dette er oppskriften på en særlig saftig variant, som ved å bruke melk skaper et enda mer næringsrikt resultat.

Server gjerne en god skive nybakt brød med smør, brunost og et glass melk ved siden av. Vi fant alle mulige svar: Brøddeiger som lages nesten uten innsats, surdeigskulturer som settes flere dager i forveien, brød uten gjær, brød med grønnsaker eller masse frø og luftig , lyst. Disse bløtlegges i kokende vann og står ca 3-timer, evt. Jeg lagde kornblandingen søndag kveld og bakte brødene i går slik at de var klare til lunsj.


De av dere som ikke har muligheten til å bake på dagtid i uka kan jo lage kornblandingen fredag kveld slik at dere har digg brød til frokost lørdag morgen. Etter å ha kjøpt ett økologisk brød til kr, bestemte jeg meg også for å bake brød selv. Fant heldigvis denne oppskriften, ble kjempefornøyd med mine første bakeresultat og presterte å imponere samboeren min med det samme. Jeg har nå bakt ca brød , og oppskriften har utvklet seg på veien!


Laget dette for første gang i dag. Brødet ble godt, men hadde nok vært enda bedre uten den mørke tykke skorpen det fikk av å stå minutt for lenge i ovnen. Neste gang skal jeg være hjemme selv under stekinga, eller passe på at den som får ansvaret for å ta ut brødet ikke har tilgang til minecraft mens brødet står i ovnen ? Overraskende noknhar ting blitt mer luftig når jeg har hatt litt speltmel i. Jeg baker spelt rundstykker som jeg har i frysen til en veninne av ungene, og med bare spelt mel så blir det ikke slik.


Skal du ha brødet skikkelig saftig vil jeg anbefale deg å ha gulrot i brødet. Jeg lurer på hvordan jeg kan klare å bake brød uten at det blir veldig hardt. Er det spesielle oppskrifter som må brukes? Generelt gir lysere brød luftigere og lettere konsistens.


Slik baker du brød i en travel hverdag. Likevel spiste jeg hjemmebakt brød til frokost så godt som hver eneste dag. De fleste brødbakere har ett program som heter deig og ett program som heter bake. Det betyr at du kan lage deigen og la den heve mye lenger enn den pleier.


Deretter kan du sette bakeprogrammet på timer, slik at brødet blir klart neste morgen. Dette er et speltbrød der du bruke like deler spelt og hvetemel. Slik lykkes du med hjemmebakt brød.


Hjemmebakt brød er alltid populært. Apéritif gir deg oppskriftene på brød og andre fristende bakverk som passer i matpakken, til frokosten eller som følge til dagens varme måltider. Det var en “ny” måte og tenke brød på for meg. Jeg kan lage det på kvelden hvilken som helst dag uten at det tar mye tid. Vi har ferskt og godt brød nesten hver dag (det varer som regel dager), og er det noe spesielt har jeg igjen stor glede av å bake “avanserte” brød , eller herlige hvetedeiger.


Anbefaler å ha bake ut brødene ganske høye og tynne, for i ovnen flyter de litt utover, og hvis brødet er relativt lavt til å begynne med kan du få et ganske bredt brød. Det er hyggelig å bake selv, og så smaker og lukter det så godt! I tillegg slipper du tilsetningsstoffer og konserveringsmidler, som mange er opptatte av å unngå. Her er våre forslag til gode glutenfrie brød og rundstykker: 1.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg