torsdag 29. desember 2016

Sliten etter lungebetennelse

Er dette normalt etter en infeksjon? Jeg har ingen matlyst og blir sliten etter de minste fysiske anstrengelser. Når kan jeg forvente at jeg kan klare å komme tilbake på jobb igjen (jeg har aldri før vært borte fra jobb mer enn én dag)? Og har jeg i det hele tatt har hatt lungebetennelse siden det ikke ble funnet noe på røntgenbildene?


Trett, slapp og sliten etter en infeksjon? Det er en nokså vanlig reaksjon etter sykdom, og det kan henge i en god stund. Dag Kvale, avdelingsleder og professor ved avdeling for infeksjonssykdommer på Oslo universitetssykehus, forklarer hvordan immunapparatet fungerer når vi blir smittet av virus eller bakterier.


Blir sliten av å gå opp trappa til loftet. Noen med erfaring på hvor lenge man er energi løs etter en lungebetennelse ? Jeg fikk det samme for tre-fire uker siden, og føler det på helt samme måten som deg. Hosten er mye bedre, men kroppen er tung og sliten. Hadde selv heller ikke muligheten til sykemelding da det stod på som verst, og er redd det er med på å forlenge plagene. Les mer om lungebetennelse i helseleksikonet.


Så har du feber og vondt i brystet samtidig som du hoster, kan det hende du har fått en lungebetennelse. Fargen skyldes at materie hostes opp fra lungene. Går på Apocillin fra legen, men blir snarere verre i stedet for bedre. Jernmangel kan behandles med tabletter, intravenøst eller injeksjoner. Lungebetennelse er en ganske vanlig sykdom, og omtrent av 1. Det er særlig de aller yngste og de eldste aldersgruppene som rammes.


Sykdommen oppstår hyppigst om vinteren. De vanligste symptomene er feber, hoste og tung pust. Man kan også bli trett, få dårlig matlyst og ha problemer med å få i seg nok væske. Jeg føler meg mest tungpusten ved anstrengelse, men det trenger ikke å være mer enn å gå opp en trapp. Jeg blir sliten i armen av å f. Som om man har melkesyre etter å ha løftet tunge vekter.


Når lungebetennelsen er forårsaket av bakterier, kan symptomene raskt bli verre og du trenger antibiotika for å bli frisk. En lilla eller blåaktig farge på huden kan bety at blodet ikke får nok oksygen. Det finnes mange forskjellige typer lungebetennelse som kan være livstruende hvis venstre ubehandlet. Se etter symptomer på alvorlig lungebetennelse. Tegn på lungebetennelse.


Som overskriften sier jeg har fått lungebetennelse. Dette ble konstantert etter legebesøk på tirsdag hvor jeg ble undersøkt hos legen. Jeg hadde mistanke om det selv også siden jeg plutselig fikk feber i grader og vel så det i 2-dager.


Jeg fikk med meg pencelin kur selvsagt og fikk en sykemelding som varer i dager. Dette vil anhenge av hva slags infeksjon du har. Ved en vanlig forkjølelse vil du føle deg bedre etter noen få dager. Er du feberfri kan du da forsøke lett jogging.


Ikke driv trening med høy intensitet eller slik at du blir sliten den første uken. Man kan få lungebetennelse etter at man først har hatt bronkitt eller forkjølelse, og det er røykere og folk med svak helse som har størst risiko, sier hun. Feber som oppstår 1-døgn etter ikke-levende vaksine kan skyldes vaksinen. Levende virusvaksine kan gi vaksinevirusinfeksjon med feber etter en inkubasjonstid på nærmere en uke.


Feber etter vaksinasjon er mindre vanlig hos større barn og voksne, og oppstår da særlig i forbindelse med store lokalreaksjoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg