mandag 26. desember 2016

Perioral dermatitt

Vanlig symptomer er et kviseliknende utslett på haken og rundt munn. Antall nye tilfeller per år er funnet å være cirka 5-prosent. Kvinner utgjør over prosent av tilfellene, men det ser ut til at forekomsten blant menn øker - noe man tror kan ha sammenheng med endringer i menns bruk av kosmetiske midler. Perioral dermatitt. Når man får perioral dermatitt blir man rø får knupper og kviser rundt munn, nese, øyne og i kinnene.


Rosacealignende dermatitt.

Forekommer hyppigst hos yngre kvinner. Erytem, papler og pustler perioralt. Typisk er at området over overleppen ikke er rammet. De fleste har ikke mye ubehag bortsett fra det kosmetiske.


Vi vet ikke hvorfor noen får tilstanden. Tilstanden er vanligst hos kvinner, sjelden hos menn, og sees bare unntaksvis hos barn. Hvordan ser utslettet ut? Utslettet kan av og til klø.


Typisk har man grupper av kløende eller ømme små røde papler (prikker) rundt munnen.

Noen blir verre før menstruasjon. Vanligvis er der en rand med normal hud innerst mot lepper, mens man gjerne får utslettet først på siden av haken, og deretter senere både på overleppe og kinn. Takk for spørsmålet ditt. Tetralysal som du har fått er god behandling. Jeg har skrevet en del om perioral dermatitt på lommelegen tidligere.


Istedenfor å skrive det samme om igjen legger jeg ved en link under til et tidligere svar der du kan lese mer. Den kan ikke uten videre benyttes uten konsultasjon. Dokumentet er beskyttet etter Åndsverksloven og kan ikke publiseres eller benyttes i kommersiell sammenheng uten forfatterens eksplisitte samtykke.


Jeg fikk perioral dermatitt etter jeg våknet en dag! Var helt forferdelig. Lignet på det ene bildet du la ut. Har kun utslett under munnen) Så jeg har to spørsmål til dere andre som har hatt det 1. På grunn av kunnskapsendring, manglende konsensus blant faglige autoriteter, individuelle forhold i hver enkelt konsultasjon og mulighet for menneskelig feil, kan NHI ikke garantere at alle opplysninger i NEL er korrekte og fullstendige i alle henseender. Jeg hadde perioral dermatitt i fjor og fikk pillekur og beskjed om å smøre på basiron.


Dette fungerte vedlig fint på meg og jeg ble kvitt det ganske fort. Bemærk de periorale forandringer med en elementfri zone nærmest munden. You may feel a slight burn and itch as well.


This can also affect your nose and eyes.

Unlike rosacea which involves mainly the nose and cheeks, there is no telangiectasia in perioral dermatitis. Vi er stolte over å liste akronym av POD i den største databasen av forkortelser og akronymer. Fuktighetsbevarende hudpleie. Huden smøres inn flere ganger daglig. Spesielt viktig etter bad og vask.


Alle pasientinformasjonene er basert på artikler skrevet for leger i Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL) og forfattet av NEL-redaksjonens leger, med mindre annet er oppgitt. Først ga en hudlege meg kortisonsalve, og det gjorde eksemen bare verre. Så fikk jeg en annen lege som skrev ut tetrasykliner, det er den antibiotika-typen som skal ta knekken på dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg