mandag 19. desember 2016

Fryse oreokake

Alle må liksom ha et stykke når vi er der, gode nyttårsforsetter eller ikke. På lørdag var jeg i konfirmasjon til venninnen min, Marte. Jeg bakte denne oreokaken til henne. Noen som vet om man kan fryse oreokake ? Eller evt hvor lenge den holder seg i kjøleskap? Og hvor lang tid tar det å tine den?


Den kan (med fordel) frysast! Jeg har brukt bake it easyformen fra porsgrunn på denne kaken, den er GENIAL til oreokake. Kaken lages i tre lag, skal ikke stekes og er aller aller best om den får stå en natt.


Oreokake (Oreo Dream Cake). Hvem elsker vel ikke oreokake ? Her får du nemlig knasende Oreobunn, frisk ostekrem, syndig sjokolademousse og fløyelsmyk krem toppet med Oreo, alt i ett. Bedre blir det ikke! Vet ikke om denne spesielt kan fryses.


Vanlige fruktmousser kan også fryses, så jeg skulle tro at det går greit med denne også. Mektig, men god :) Jeg hadde aldri trodd at det gikk an å lage en like god kake selv, og etter å ha smakt på andre kaker (hjemmelagde), mener jeg fortsatt at jeg ikke vil klare å finne en kake som vil slå denne. Denne synes jeg er fantastisk god. De man kjøper i stykker har vært fryst , og ostekaker kan fryses.


Jeg bruker å fryse den ne synes den blir mye bedre som iskake faktisk! Ikke så kvalmende som den lett kan bli. Men det kan være en fordel å dele den opp før du fryser den (hvis du skal servere den som en iskake vel å merke) for bunnen blir litt hard frossen. Kaken er ganske mektig og passer godt til kaffen, og i selskaper som bryllup og bursdager. Oppskriften er middels vanskelig, men lett å imponere gjestene med.


Jeg spurte dere tidligere i uka, hvilken kake dere helst ville ha oppskriften på, og her var det mange gode forslag! Tusen takk for at dere engasjerer dere. En av de som var mest etterspurt var Oreo kake , og det skjønner jeg, for det er jo kjempegodt! Skal ha den på navnefesten, så jeg er ikke sikker på om jeg tør fryse den. Tenk om den smaker horribelt på festen?


Og at det blir en BLÆH-kake? FYTTIGRISENSÅUFATTELIGDIGG! Men den er jo litt annerledes enn den vi har fått oppskrift på her inne. Lurer på om du bare må prøve, Aurora! Vet at Ostekake kan fryses, og at sjokolademousse kan fryses, men jeg har aldri fryst denne kaken.


Lurt å droppe kremen på toppen om du skal prøve ja! Fortell oss gjerne her om konsistensen til kaken endrer seg eller om det blir suksess! Knus Oreoskjeks i en stor morter, en pose eller i hurtigmikseren. Bland det skikkelig godt med smøret. Ha blandingen i en smurt springform.


Kjør Philadelphiaosten og melisen i hurtigmixer til den får en fin konsistens.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg