torsdag 15. desember 2016

Plutselig oppkast gravid

Høy kvalitet og 9 nøyaktige med anonym og rask levering. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Kvalme og oppkast i graviditeten Hvorfor er du så kvalm om morgenen?


Ubehagelighetene kan imidlertid inntreffe i ulik grad.

Mange opplever kun litt morgenkvalme og en enkelt brekning, mens andre er plaget av voldsom kvalme og kaster opp en rekke ganger. En del gravide synes at smaks- og luktesansen blir mer følsom enn den pleier. Lukter som de ikke har reagert på før, for eksempel matos og parfyme, gjør dem kvalme.


Enkelte kvinner forteller at de plutselig får avsmak for bestemte matvarer og smaker som de tidligere har likt, for eksempel kaffe, mat som er nedlagt i eddik, eller pepper. Nå, dagen etter, har jeg vondt i kroppen, og jeg er sår i halsen og føler meg. Svangerskapsforgiftning eller preeklampsi er en tilstand der den gravide , på grunn av sykdom i morkaken, får forhøyet blodtrykk og proteiner i urinen.


Gravid uke 12- plutselig oppkast og enda dårligere form.

Er gravid i uke og har vært kvalm siden uke 6. Over 8gravide kvinner med minst en tidligere spontanabort deltok i denne studien. Snittalderen på kvinnene var år da studien startet. Jeg er stort sett kvalm hele tiden, men kaster bare opp innimellom. Hva kan plutselig oppkast komme av?


De to siste ukene har jeg opplevd å plutselig måtte kaste opp ganger uten noe forvarsel, har ikke vært noe kvalm. Kan jo nevne at jeg nylig har slutta me. Det kalles gjerne morgenkvalme, men for enkelte kan kvalmen vedvare utover dagen. Plutselig tungpusthet og hevelse. Tungpusthet og plutselig hevelse i ett av beina kan være tegn på blodpropp.


Det finnes en rekke normale forandringer i svangerskapet som fører til at alle gravide har en økt risiko for å få blodpropp. Rikelig væskeinntak kan forebygge dehydrering ved oppkast. Benytt da gjerne væske som også inneholder salt og sukker, og ikke kun vann. Våre leger har svart på spørsmål om svangerskapskvalme.


Er det greit med lavkarbo-kosthold?

Reisesyke er kvalme og uvelhetsfølelse, eventuelt oppkast , som mange erfarer under transport, enten i bil, fly, tog eller båt. Generelt er disse erfaringene assosiert med graviditet selv når personen ikke er gravid. Noen kvinner opplever at menstruasjonen kan ha vært helt regelmessig i mange år, men så plutselig uteblir i en lang periode.


Det første du da bør gjøre, er å ta en graviditetstest for å få fastslått av du ikke er gravid. Det medisinske faguttrykket for uteblitt menstruasjon i over seks måneder er amenoré. For omtrent uker siden begynte jeg å føle meg småkvalm når jeg satt på skolebussen.


Jeg har aldri vært bilsjuk, så det er ikke grunnen. Det kom bare helt plutselig ut av det blå. Denne kvalmen gav seg heller ikke, noe som jeg synes var ekstremt ubehagelig. Det var først da jeg gikk av buss.


Noen gravide opplever at akupunktur hjelper mot svangerskapskvalme. Tilskudd av vitamin Bfinnes vanligvis i multivitaminprodukter for kvinner, men dosene er gjerne for lave. Det mangler forskning på om høye doser kan være skadelig for fosteret. Du bør alltid ta kontakt med legen din om bruk av legemidler.


Det er også viktig å huske at når legen forskriver et kvalmestillende legemiddel til en gravid kvinne, betyr dette at det er tryggere å bruke medisinene enn å unnlate å bruke den, sier hun. Nordeng forteller at det i dag finnes mye data på alle de vanligste kvalmestillende legemidlene som tyder på at de trygt kan brukes av gravide. Er så utrolig uvel om dagen. Jeg er så utrolig slapp og sliten (selv om jeg har sovet nok og hvilt mye), og det er så vanskelig å komme seg på jobb. Jeg kaldsvetter omtrent hver natt, våkner mange ganger av at jeg er helt våt.


Kan plutselig bli skikkelig svimmel, og utrolig kvalm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg