fredag 9. desember 2016

Aktiviteter i barnehagen om vinteren

Idehefte om vinter aktiviteter i barnehagen. Slideshare uses cookies to improve functionality and performance, and to provide you with relevant advertising. If you continue browsing the site, you agree to the use of cookies on this website.


Det å kunne oppleve og undersøke dette er aktuelt for alle aldersgrupper i barnehagen. Alt fra det å sanse varme, kulde, vann og is som små til det å trekke det videre til refleksjon og ideer om hvorfor dette skjer. Her er en fin aktivitet der barna skal observere overgangen mellom væske og fast stoff.

Ta vinteren inn De som ikke syns det blir nok vinter ute kan ta den med inn. Her er bilder fra sanserom med vinter som tema: Gustadmoen barnehage Olsvikåsen barnehage (Se mer fra rommet på nyhetssiden- vinterrom med stjernedryss og vinterkyss) - Skal det være et glass iste hos kong vinters datter Isabell? Vinteren er tid som er til for å nytes. Som barnehagelærer må vi, som rammeplanen sier, legge til rette for og videreutvikle barnas kreative prosesser og uttrykk. Vi skal stimulere barnas nysgjerrighet, utvide deres forståelse og bidra til undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering.


Det er mange meninger om lek og læring. Vi snakker ikke om å innføre individuelle læringsmål. Fremover vil det bli prosesser i forhold til tilrettelegging og voksenrollen.


Hide mener det handler om bevissthet og prioritering.

Dere sitter kanskje godt i sofaen etter en lang dag, men dere sitter enda bedre etter en artig lekeøkt ute sammen! Holder dere på med lek og aktiviteter som gir mestringsfølelse, påvirker dette også humøret, og har stor betydning for både selvfølelse og trivsel. Med eller uten snø er vinteren en flott årstid til å ta med barna på en rekke aktiviteter.


Her får du en liste med ting du kan gjøre med barna om vinteren. Husk å kle godt på både små og store. Det anbefales å bruke barneklær av ull og vind- og vanntette vinterdresser. Husk også å sjekke at ikke fingre og tær blir for kalde. Lov om barnehager I barnehageloven heter det at barnehagen skal være en pedagogisk tilrettelagt virksomhet.


Forskrift om rammeplan for barnehagen. Snøkakene ble satt ut i snøen, og dagen etter hadde de frosset og kunne settes rundt omkring på bordet vårt. Barn skaper sin egen kultur ut fra egne opplevelser. Hver årstid har sin sjarm, men det kan være vanskelig å finne på aktiviteter du kan gjøre sammen med barna.


Vi har derfor samlet aktiviteter som passer både store og små - enten det er vår, sommer, høst eller vinter. Våren er som oftest etterlengtet, det er tid for sol som varmer og morsomme aktiviteter utendørs. Fysisk aktivitet er viktig, også om vinteren når det er kaldt ute. Folkehelsekontoret mottar ofte henvendelser fra barnehager og skoler som lurer på om det finnes noen nedre grense for når barn og elever må holdes inne i kulda.


Tilbudet for barna på vinterstid har blitt forbedret etter vi fikk disse flotte helårsplassene! Vi har lite behov for å returnere til barnehagen for å spise lunsj når vi er på tur. Det fører også til en større ro i hverdagen der lek og andre aktiviteter ikke lenger blir avbrutt når vi må gå tilbake ved lunsjtider.

Her har de lavvo, grillhytte og taubaner mellom trærne. Ellers tilrettelegger de ansatte for ulike aktiviteter for barna. Barnehagen har også et avskjermet sykkelområde med sykkelløype. Om vinteren kan barna ha med seg ski, akebrett og skøyter som benyttes i barnehagens uteområde eller i nærmiljøet.


Sommertid er avslutning for dem som skal begynne på skolen. Mange barnehager er oftere ute på tur enn ellers. Kanskje planlegger dere en sommeravslutning og vil vise noen aktiviteter fra Barnas Trafikklubb? Sommer er også ferietid og lange bilturer med familien. Aktiviteter under år: Grovmotorisk.


Her finner du aktiviteter som stimulerer de grovmotoriske ferdighetene. Barna synes det er kjempegøy, så lenge de bare kan være i bevegelse. Jeg har 3-åringene i barnehagen.


Vi har hittil i år laget: Snømann av isoporkjegle med pynt. Spisebrikke med snømann på der hodet til snømannen var bilde av barnet. På tema i år har vi hatt om byen vår og hva barn gjorde om vinteren før i tiden. I løpet av den perioden har vi bl. Slik ble barnehagen bedre til å formidle bøker De ansatte i Berg Barnehage kunne mye om språk, men ville jobbe mer med bøker i språkarbeidet.


For dette arbeidet vant de Leseprisen. Her kan du lese hvordan barnehagen jobbet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg