fredag 3. oktober 2014

Norrøne navn hund

Hvis du har hund , lurer du kanskje på hvor vanlig navnet dens er. Liste over dyr i norrøn mytologi inneholder navn på dyrefigurer som omtales i den norrøne mytologien. For enkelte av figurene kan det være vanskelig å si om det er personifiserte guder eller jotner i dyreham, eller om det dreier seg om dyr.


Selv stod jeg på trappa og prøveropet da jeg skulle gi min hund navn. Ergo, navnet må ikke ha mer enn to stavelser.

Frøya er den norrøne gudinnen for kjærlighet. Hunden til Petter kan. Lista omfatter de norrøne gudefigurer som omtales i kildene Den eldre Edda, Den yngre Edda og fornaldersagaene. Enkelte oppramsinger av navn på figurer som ikke er omtalt andre steder, er ikke tatt med. Dette gjelder for eksempel en oppramsing av 70–dverger som nevnes i Voluspå, vers 11–16.


Videre ser vi at underholdningsindustrien kan ha inspirert flere norske hundeeiere i deres navnevalg, med navn som Kira, Charlie og Stella. Leter du etter et norrønt navn til en jente? Da har du kommet til riktig sted!

På denne siden finner du en alfabetisk oversikt over. Jeg ville ikke kalt hunden min for Ylva, men det har med mine assosiasjoner. Når vi skulle finne navn til vår sjekket vi blant de norrøne gudene, men han var et S-kull og vi ville da gi han et s- navn. En av de største informasjonskilder om hunderaser.


Her kan du lese om og sammenlikne over 4hunderaser, se bilder og filmer og dele dine erfaringer. Egentlig er jeg veldig for å kalle hunder ved navn fra opprinnelseslandet. Hvis jeg noengang skulle hatt en rottweiler, skulle hun feks hett Gretchen. Jeg skal ha en aussie, og burde dermed finne et amerikansk navn , men hvis jeg skal ha en tispe, skal hun hete Saga, fordi hun vil bli etter en tispe vi aller kjenner med islandsk navn.


Her finner du en alfabetisk liste med mange kule og fine hundenavn til hann- hunden. Se også: Gratis hundefôr og rabattkampanjer – Smarte produkter til hund og eier. Har vært borti endel som kaller opp hunden etter guder, feks norrøne guder. Mange fine navn der. Ellers har jeg også hørt hundenavn etter nasjonalparker og andre områder.


Feks het den ene setteren til en kompis av meg Sarek. Lynrask hjemlevering av hundemat av kvalitet. Bestill på nett - rask levering!

Høy kvalitet, tilpasset din hund. Levert raskt og gratis på døren. Når kun det beste er godt nok! Let adgang til klinikken fra motorvej. Navn etter kjærlighetsguden.


Det norrøne navnet Freja er et annet mytologisk navn som slår an blant danske foreldre. Navnet er nok først og fremst blitt populært fordi det passer inn i moten med at pikenavn skal ha to stavelser og ende på e eller a, sier hun. Her tror hun imidlertid at opprinnelsen i mytologien også spiller en viss rolle. Vi skal begynne å prøve i sommer, og i den forbindelse diskuterer vi navn. Småen har to navn ( norrøne ), der vi valgte hver vårt og heldigvis passet det sammen og passet enda bedre da vi fikk se ham!


Burde få navn etter den norrøne hunden Garm Og ulven Fenris. Hva skal ulvene hete? Oslo har etter alt å dømme fått sitt eget ulvepar. Så fint at du vurderer norrøne navn til barnet Vi har en skikkelig navneskatt i de norrøne navna og jeg syns de fortjener å bli brukt. Du høres akkurat ut som meg.


Jeg har Asperger, ble utredet da jeg var 4 hos DPS. Liker også å ha kontroll på husarbeid. Tidligere fikk hunder ofte navn fra Disneys univers. I dag har også nyere tegneserier sneket seg inn på listen. Sammen med Doffen og Lady, finner vi nå for eksempel hunder som lyder navnet Nemi.


Andre navn som går igjen er de gamle norrøne hundenavnene slik som Balder, Ask, Embla, Odin og Frøya. Denne oppføringen ble lagt inn den tirsdag, 25. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg