onsdag 23. september 2015

Mat som kan lages på forhånd

Da har man alltid noe for enhver smak og kanskje gjestene smaker på noe de aldri har smakt på før. Og stort ja til dessert buffet! Vil du ikke lage alt selv? Da ber du gjestene dine ta med seg en rett hver.


Jeg har snakka med flere som ønsker seg en ukemeny med middager som kan lages klare på forhånd.

Vi skal ha gjester i morgen, og til forrett trenger jeg noe som er helt eller delvis ferdig på forhånd. Tenkte på noe kanskje med reker, krabbe eller kongekrabbe! Siden hoverretten er vilt, ønsker jeg noe som er relativt norsk (dvs ikke scampi pil pil feks) dvs jeg ønsker å bruke norske råvarer, men gjerne med innslag av noen.


Tilbehør til kalkun som kan lages på forhånd. En utrolig fin samling av oppskrifter som passer perfekt for meg som småbarnsmor! Når man i tillegg til å ha en sønn på måneder, er dagmamma for ei på måneder, så er det veldig fint å ha oppskrifter man kan slenge sammen kvelden i forveien, så jeg setter veldig pris på alt som er kjapt og sunt (og det gjør mannen også, slik at han kan komme hjem til ferdig middag) #128512; Takk! Da kan det være et godt tips å lage maten dagen i forveien.


Mye mat kan du også lage opptil flere dager i forveien, på den måten unngår du at selve dagen blir altfor stressende.

Her er det fritt fram for å dandere på fat og i skåler. Og nå som mai står foran oss er det flere anledninger til dette. Koldtbord er veldig greit når man skal lage mat til mange siden det meste kan lages ferdig på forhånd.


På den måten får du mulighet til å være gjest i ditt eget selskap. Begynn gjerne planleggingen så tidlig som uken før med å skrive opp hva du ønsker å servere. Kjenner du gjestene godt kan du utarbeide en meny basert på deres preferanser.


Alle disse fem smakfulle rettene kan lages på forhånd og enten fryses ned eller stå i kjøleskapet frem til servering. Jeg stuper nærmest over dørstokken kl 16. Løsninga har blitt å lage middager ferdig kvelden før og i helgene for tida.


Har noen forslag til hva som kan lages ferdig på forhånd ? Resultatet blir et stappfullt hyttekjøleskap, mye emballasje og kanskje mat som til slutt må kastes. Men med litt gode forberedelser kan du senke skuldrene og kose deg når ferien starter. Liker du best å handle når dere er vel fremme på hytta, har KIWI butikker på de fleste påskedestinasjoner. Kan noen hjelpe meg noen gode oppskrifter på mat som kan lages på forhånd ? Skal ha noen venninner på besøk neste uke, og jeg har da bare ett par timer på meg til å lage mat. Derfor har jeg lyst å lage noe på forhånd , enten kvelden før, eller på formiddagen.


Gå ned i vekt fort uten å sulte deg selv.

Mulighet for å varme opp ved ankomst i mikro eller i gryte. Mye mer enn folk tror kan lages ferdig i dagene før. Desserter er ofte noe som kan stå flere dager før servering. Gryter og supper, likeså.


Skrell poteter, rens og kutt opp grønnsaker dagen før. I likhet med mamma elsker jeg mat som kan lages på forhånd. Jeg vet ikke hvor mange ganger hun og pappa har kjørt rundt med en gryte full av mat i bagasjerommet.


Gjerne med et tau litt slumsete festet rundt gryta, for å sikre lasten. Skal du ha party er pastasalat en super rett å lage da den er billig og mettende (og som jeg nevnte tidligere kan lages på forhånd ). Det er så praktisk! Og til slutt så kan du lage uendelige mange variasjoner ved å bruke forskjellig typer pasta, kombinere med kjøtt, kylling eller skalldyr. For å unngå stress på selve festdagen er det alltid lurt å gjøre unna mest mulig i forkant. Både innkjøp av drikke og matvarer, samt pynting av bord kan gjøres på forhånd.


Jo mer du får gjort i forveien desto bedre. Mesteparten av maten kan og bør lages dagen før selskapet. Fingermat som kan fryses på forhånd ? Har dere tips til fingermat som jeg kan lage ferdig i god tid og ha i. Resten av denne artikkelen gir deg ti gode tips fra to personer med ulik erfaring, men som begge lever med og for å lage mat. KLASSISK DESSERT: Sitronterte kan lages på forhånd ,.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg