onsdag 2. september 2015

Rømmesaus til kveite

Som nevnt i tidligere innlegg syntes jeg at kveite til jul er noe som alltid er godt å se fram til. Fantastisk god smak og serveres ofte med gulrøtter, poteter og smeltet smør. Til denne stekte varianten liker jeg å servere en god rømmesaus.


Sausen er gjort ferdig på noen få minutter. Fersk og god kveite er fra Fiskehallen i Narvik. Eg har delt en tidligere oppskrift på kveite med dere HER.

Da serverte eg med søtpotet- og gulrotpurè, asparges og bacon. Som eg skreiv i innlegget hadde eg fleire oppskrifter å dele med dere, så denne nye oppskrifta med kveite har eg faktisk spart heilt sida januar #128521; Dagens tilbehør er brokkoli-ertemos, bacon og rømmesaus. Helstekt kveite er lettvint å lage når du har mange til bords. Jeg syntes den får et annet preg når den er helstekt enn å koke eller steke kveiteskiver. Anbefaler å bruke steketermometer.


Da har du god oversikt når den er ferdig. Overaskende raskt går det også. Rømme er utmerket til å tykne sauser og supper, men vær varsoRømme bør romtempereres før du tilsetter den til varme retter.


Pass også på at du ikke koker rømmen, dette kan føre til at den gryner seg.

Men rømme er og anvendelig som råvare i en rekke kalde sauser. Disse er friske og raske å lage, og passer til mye. Prøv en av våre favoritter hvor kveiten ovnsbakes med grønnsaker, hvitløk og fløte. Denne sausen spiste jeg først gang hos svigermor og den er helt fantastisk til kveite , men vi bruker den også sammen med kongekrabbe og kanadisk hummer. Smaken er nydelig og fisken er enkel å tilberede.


Kveite er en relativ ny råvare for min del. Den på mange måter største av alle fiskeslag, kveita , trenger ekstra påskjønnelse i form av drikkefølge. Ikke det at den er skjør på noen måte, for vi snakker her om et fiskekjøtt som tåler mye smak i tilberedningen og tilbehøret. Det er ikke bestandig at de har kveite i fiskedisken, så det kan være lurt å bestille noen dager i forveien. Med den stekemåten som jeg bruker i denne oppskriften, er du sikret et kjempesaftig stykke fisk.


Her lager jeg en herlig smørsaus og noen knallgode poteter som jeg serverer til kveita. Sett over potetene til koking. Bland sammen vann, eddik, sukker, salt og pepper. Skjær agurk med ostehøvel og legg skivene i laken. Kok opp kremfløten og kok den inn til litt under halvparten.


Ta gryten av varmen og pisk inn smørterninger, litt etter litt. Tilsett hakket persille og smak til med sitronsaft, salt og pepper. Kjøttet er hvitt og fast og egner seg både til koking og steking.


Her serverer vi saftige fileter med hjemmelaget hollandaisesaus og rosépepper.

Lise Finckenhagen gjør en vri på løk og saus til seibiffen. Hun bruker flere sorter løk som stekes sammen med smør og en klype sukker. Rømmesausen lager hun i pannen etter at seien er stekt. Hellstrøm befinner seg i Hommelvik i Trøndelag. Her skal han rydde opp mat- og kulturstedet Rampa.


På menyen står farsert fjellørret med bakt potet, agurksalat og rømmesaus. Bak disken hos Sjøveien på Strømmen Storsenter møter jeg alltid en smilende betjening og får ofte med et godt råd eller to på kjøpet. Tidligere i vinter fikk to ferdig fileterte fjellørret være med hjem, og fikk etter hvert selskap av en deilig rømmesaus , syrlige agurker og knasende gode rotgrønnsaker.


Et nydelig målti rett og slett. Skal lage kveite med rømmesaus på søndag, og lurer på om noen har oppskrift på en god rømmesaus ? Og er det best å steke kveiten ? Gi meg gjerne tips:) Tusen takk! Ha kveiten med skinnsiden opp i en ildfast form med olivenolje i bunnen. Pensle kveiten godt med olivenolje og dryss med salt. Stikk et steketermometer i den tykkeste delen av kveiten.


Stek kveiten til den har ca. C i kjernen, da er den fortsatt saftig. Stekte kveitskiver ettersurret i rømmesaus er nydelig, heltstek småkveite 4-kg gnidd inn med marinade er snadder.


Marinert og grillet kveite er snadder. Hell over fløten og la det småkoke til fløten tykner og blomkålen har blitt helt mør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg