torsdag 14. august 2014

Lavt jernlager normal blodprosent

Hvis kroppen taper eller forbruker mer jern enn den tar opp, vil dette tære på jernlageret. Lav blodprosent skal alltid utredes. Ofte kan anemi forekomme ved for lavt jern i kroppen, eller på grunn av B12-mangel. Dersom legen finner en lav blodprosent , så skal årsaken finnes, fordi det kan være tegn på alvorlig sykdom. Det er særdeles feil å ta for gitt at man mangler jern om man får påvist en lav blodprosent.


Det er altså bare et spørsmål om å la det lave jernlageret få lov til å stå lenge nok så vil blodprosenten synke og man utvikler anemi (lav blodprosent ). Lavt jernlager kan gi slapphet og uopplagthet selv om blodprosenten ikke har blitt lav (ennå) siden jern også er viktig i det som kalles celleåndingen. Denne type symptomer er imidlertid ganske vanlige, og de fleste med slapphet, svimmelhet og hjertebank har en normal blodprosent. Men lav blodprosent kan også være det første tegn på sykdom som det kan og bør gjøres noe me for eksempel en svulst i mage eller tarm. Hei jeg har vært hos legen og målt jernlager og blodprosent , og har fåt svar at dette er lavt men hvor lavt er det?


Det er usikkert om jernmangel alene kan gi symptomer, meningene om dette er delte blant fagfolk. Lavt jerninnhold i kroppen vil på sikt føre til utvikling av lav blodprosent , anemi. Hemoglobin brukes mye innenfor medisinen og gir nyttig informasjon om en pasients tilstand. Hvis en hemoglobinmåling viser at hemoglobinnivået er lavere enn normalt, så betyr det at du har et lavt antall røde blodceller, du har anemi.


Anemi kan ha mange forskjellige årsaker som vitaminmangler, blødning og kronisk sykdom. Er det noen her som har lavt jernlager (ferritin), men har normal blodprosent (Hb)? Grunnen til at jeg lurer, er fordi jeg har plagsomme symptomer i form av å være trøtt konstant, svimmel (svartner foran øyene), doble hjerteslag osv. Ikke vent med å gå til lege ved lav blodprosent , og gi deg ikke før legen har funnet årsaken.


Anemi er et sikkert tegn på at du ikke er frisk. Blodet består av en væske vi kaller blodplasma, og tre typer blodceller: blodplater, røde og hvite. Legen forklarte det slik: For at blodprosenten skal vere normal må du ha nok jern på lager. Hos nokon går blodprosenten nedover i takt med jernlagrene.


Grunnen er som oftest kraftige menstruasjonsblødninger eller blødninger i mage eller tarm. LES OGSÅ: Ikke overdriv med disse vitaminene Trøtt og sliten. Du mister hele tiden litt jern, og trenger derfor jevnlig påfyll for at oksygen skal kunne fraktes rundt i kroppen.


Kreft i tykktarmen, symptomer og forebygging Helse og mat Vekttap og lav blodprosent ogeller lave jernlagre er sene symptomer p kreft. Jernmangel kt tap av jern kt behov for jern for lavt inntak av jern. Ifølge Legehåndboken bør kvinner ha en blodprosent på mellom 17. Hvis CRP er normal , så betyr en lav ferritin, f. De selges reseptfritt på apotek og fås både i lave doser (9-mg) og. Iom at blodprosenten er normal så skal man ikke ha noen symptomer på lav.


Jernlager på er veldig lite, når normalen er mellom og 140. Jeg har selv slitt med lav jernlager. Jeg var sliten og tiltaksløs.


Jeg tåler ikke disse og venter på ny time hos legen, men fikk ikke komme før i slutten av januar. Jeg blør ikke nå, men sliter pga jernlageret. Tror ikke du får blodoverføring ved lavt jernlager. Mest vanlig med jerntilskudd som tabletter, evnt sprøyter.


Jeg fikk omsider målt jernlager i oktober, hadde antagegelig vært tom for jern lenge, det var da på 6. Normalverdien er mellom og 2fikk jeg vite. Er trett ja, men vet ikke om det skyldes lite jern. Svartner ofte foran øynene, men jeg har og litt lavt blodtrykk, så det kan være derfor.


Det som slo ut på prøvene var da litt lavt jernlager og for lite magnesium og kalsium. Hun mente ved å fylle opp disse to tingene kunne gjøre mye alene mot problemene mine, og hvis ikke skal jeg tilbake for å ta en mat intoleransetest. Som mange andre kvinner har jeg for lavt jernlager , og det ser ut som om jeg må spise jerntabletter daglig for å holde lagret på et akseptabelt nivå, noe jeg ikke egentlig. Blodprosent er et begrep som tidligere ble mye brukt for konsentrasjon av hemoglobin i blodet.


I Norge var 1gram hemoglobin pr 1ml blod bestemt å tilsvare en blodprosent på 1. En person med Hb gram per 100ml blod hadde derfor en blodprosent på 50.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg