fredag 15. august 2014

Negative sider jobsamtale

Jeg leste også en gang at de som intervjuer ikke klarer å få med seg alt, og alle detaljer. Det de er mest ute etter når de spør etter negative sider er ofte å se hvor reflektert enn er ifh seg selv. Spørsmål om hva som er dine svake sider er svært vanlig i jobbintervjuer. Her er hva du ikke må svare, samt en suksessformel for det perfekte svar.


Vi har alle sider vi kan bli bedre på. De aller fleste har noen mindre sterke sider. Alle kan være flinke, men selvinnsikt skiller ut den beste fra nummer to og tre.


Du bør også forsøke å unngå å trekke frem klisjeer i svarene dine. Greieste svaret er å si at det ikke er opp til en selv å vurdere seg selv. Du får ringe å høre med mine referanser om jeg har noen negative sider. På den måten unngår du hele spørsmålet.


Arbeidsgiver vil jo sjekke opp referanser uansett. Så den vil jo komme med i prossessen. Derfor kunne det helt rigtige svar på spørgsmålet om dine svage sider lyde sådan her: “Umiddelbart bryder jeg mig ikke så meget om udtrykket ‘svage sider ’. Jeg vil meget hellere kalde det ‘udviklingsområder’.


For eksempel arbejder jeg på at blive bedre til at…. Kender du ikke dig selv, kan du ikke svare på spørgsmålet om stærke og svage sider. Det er desværre ikke nok at granske sin egen personlighed og diskutere personlige svagheder med sig selv.


Negative sider jobsamtale

Bed i stedet familie, venner eller tidligere kolleger pege på dine mindre positive sider. Du bør velge noen svake sider som kanskje kan vekke litt latter, og som dreier seg om helt andre ting enn jobben. Sist jeg var på jobbintervju, sleit jeg skikkelig med å liste opp mine postive og negative sider ! Endte opp med å svare noe så dumt ala mine negative sider er at jeg er skikkelig dårlig på å forberde meg på slike spørsmål. Fikk jobben da, men da trengte de virkelig folk og det var en delttids.


Og for å oppleves ærlig, må man kunne snakke litt om sine negative sider. I andre, særlig ikke-vestlige, kulturer har det internasjonale forskerteamet funnet at det er en holdning og forventning om at det vil være ufordelaktig å gå inn på noe som kan tolkes som svakheter under et jobbintervju. Forestil dig, at du sidder til en jobsamtale. Du har en god fornemmelse af, at det går rigtig godt.


Men så bliver spørgsmålet stillet: hvad er dine største svagheder? Så hvordan griber man det an? De typiske jobsamtale spørgsmål - og de bedste svar Skal du til jobsamtale ? En gode råd som du sikkert allerede har fået er, at du forøger dine chancer væsentligt for at få jobbet ved at forberede dine svar omhyggeligt.


Av positive sider nevnte jeg at jeg er opptatt av å sette meg godt inn i jobben, har en positiv innstilling og liker å samarbeide med andre. Av negative sider nevnte jeg at jeg trenger litt tid på å sette meg inn i nye ting og kan være litt distrè iblant. Har søkt på jobb og skal på jobbintervju.


Hvis sjefen sier, si tre positive og tre negative sider om meg selv. Hva vil dere ha sagt, hvis dere har fått spørsmål om å si tre positive og tre ne. Spørgsmålet, som har sendt mange hjem fra en jobsamtale med en halvdårlig smag i munden, fordi svaret blev lidt for meget.


Eller lidt for lidt. Med lidt forberedelse er der dog ingen grund til at frygte jobsamtalens mest frygtede spørgsmål. Der findes nemlig en række strategier, som du kan anvende, når du bliver spurgt til dine svagheder.


Du skal også sørge for at forberede svar på de mest oplagte og typiske spørgsmål, du kan møde. Jeg har foreløbig skrevet et enkelt blogindlæg om spørgsmålet ‘Hvad er dine svage sider ’, og der kommer flere hen ad vejen. En jobsamtale kan variere tidsmæssigt. Fra minutter til flere timer. Spørg derfor virksomheden, hvor meget tid du skal afsætte og spørg indtil, om der er tests ved samtalen.


Husk, du er allerede til jobsamtale fra det øjeblik du træder ind over dørtærsklen i virksomheden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg