Her har vi samlet aktiviteter i naturfag som kan brukes i barnehagene. Endelig har det kommet et nytt nummer av Naturfag. I dette nummeret tar vi utgangspunkt i ett av kjerneelementene i naturfag , nemlig energi og materie.
Vi ønsker å få fram hvor sentralt kjerneelementet er for vår forståelse i naturfagene, og ikke minst hvor spennende det kan være å gå inn i materien. I listevisningen under finner du alle 1aktivitetene på forskerfrø. Vi jobber med å legge til flere aktiviteter , både fra Naturfagsenteret, samarbeidspartnere innen realfag og bidrag fra barnehagene.
Barna skal introduseres for forskerfrø i barnehagen før forskerspiren i grunnskolen. Forskerspiren er et hovedområde i naturfag i grunnskolen som handler om praktiske aktiviteter og utforskende arbeidsmetoder. Dette er tanker som også står sentralt i barnehagen. Rammeplan for barnehager sier under fagområdet Natur, miljø og teknikk at naturen gir rom for et mangfold av opplevelser og aktiviteter til alle årstider.
Barn skal lære å iaktta, undre seg, eksperimentere, systematisere, beskrive og samtale om fenomener i den fysiske verdenen. Et utviklingsarbeid knyttet til egen barnehage etter nærmere beskrivelser, inkludert skriftlig innlevering. Planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere realfaglig opplegg i egen barnehage med aktiviteter og fagstoff fra både matematikk og naturfag , inkludert skriftlig innlevering.
Mange barnehager jobber prosjektorientert, og i de fleste barnehager har man forhåpentligvis gode prosjekter der man tar hensyn til hele barnet.
Men arbeid med prosjektarbeid tar tid hvis man skal gjøre det på en god måte. Spesielt hvis man skal legge opp til aktiviteter der man tar utgangspunkt i alle barnas forutsetninger og interesser. For å bli tryggare på forsøka prøva ho dei ut på eigen son på år på førehand.
Eit rom i barnehagen blei deretter reservert og borna blei utstyrt med frakkar for å unngå søl på klede og seinare med hanskar, sidan konditorfarge kan vera vanskeleg å få vekk. Første aktivitet er løysingar og blandingar. Hva menes med realfag i barnehage og grunnskole? Høy kompetanse i realfag og teknologi er helt nødvendig for å møte dagens og morgendagens utfordringer innenfor næringsliv, helse, digital kommunikasjon, infrastruktur mm. Med andre or det er flere måter å arbeide utforskende på i barnehagen.
Didaktisk planlegging handler om å tenke systematisk om pedagogisk arbeid i barnehagen. En aktivitet med barn skal alltid planlegges ut fra: Hvorfor? Jeg starter med praksis i morgen og er student på førskolelærerlinjen. Jeg skal ha didaktiske opplegg sammen med barn, og har bestemt meg for å ha et opplegg innen naturfag , et innen samfunnsfag, og et innenfor fysisk fostring.
Jeg er ikke helt i det kreative hjørnet, og lurte på om noen her har noen forslag til aktiviteter jeg kan gjøre? Journalister og fotografer fra NRK, TV og trykte medier har allerede vært innom for å rapportere om barnehagen som målrettet har bakt matte og naturfag inn i lek og aktiviteter. Det handler om å se matte i alt.
Vi har ikke læringsmidler, men bruker og utforsker tingene vi har rundt oss i hverdagen, sier styrer Anne-Lene Dahl. Bakgrunn for oppdraget er KDs arbeid med ny realfagstrategi. For å bidra med gode og velbegrunnede innspill til arbeidet med den nye strategien har Utdanningsdirektoratet innhentet kunnskap om forskning på arbeid med realfag i barnehagen.
Barnehage skal være en del av den nye strategien. Slipper du barna til her, begynner de automatisk å systematisere. Det er dette vi driver med i barnehagen til daglig. Realfag i barnehagen er ikke farlig.
Men vi skal ha en bevissthet rundt det og det skal være i henhold til rammeplanen, sier Halberg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.