fredag 19. oktober 2018

Hva passer til scampi

Passer til mange retter og går veldig raskt å lage til. Legg scampi på grillen etter at du har tredd de på spyd sammen med urtem og eventuelt den smakfulle. Har ei pakke med kokt scampi , men hva bruker jeg den til ? Om jeg ikke finner på noe lurt går den som reker, tradisjonelt med sitron og majones på brød.


Scampi som er omtalt i artikkelen er sjøkreps, og det er en helt annen art.

Riktignok får man ofte sjøkreps dersom man bestiller scampi i utlandet, men i Norge der den daglige omtalen av scampi noe helt annet enn sjøkreps. Hm, norske ser ut til å bare ha kopiert nærmest fra engelske. Vinmonopolets drikketips til pasta. Uansett form og farge på pastaen så smaker den mildt og snilt, og egentlig ikke så mye.


Her får du våre drikketips til syv klassiske pastasauser. Scampiene kan skrelles og legges i marinade dagen før, og stekes ca. Dette er den perfekte forrett!


Du kan også bruke mangosalaten som tilbehør til større middager.

Nytt tilbehør til skalldyr. Vanlig tilbehør til skalldyr er loff, sitron, dill og majones. Men er det på tide med nytt tilbehør til skalldyrene? Lag nye dipper som passer perfekt til de lekre og eksklusive skalldyrene.


Det smaker fantastisk. Server disse fire dippene til skalldyrbordet og la gjestene velge sin favoritt. Slik ser altså scampi med korianderris og salsa ut når den er klar til å spises. Men før du legger alt opp i en skål ser det slik ut: Her ser du alle elementene som skal til for å lage den deilige skålen du så øverst, og tro meg, det innebærer ikke mye arbeid for å trylle dette frem.


Søte skalldyr passer godt som en hovedrett alene, på spyd med paprika med grillsaus og honning eller sammen med grillet biff eller svinefilet. Scampi i tomatsaus: Til personer brukte jeg kg kokte og skrellede scampi og tomtater. Lag kryss i skallet på toppen av store tomater.


Legg tomatene sek i det kokende vannet, ha dem deretter raskt over i iskaldt vann. Fjern skall og frøene inni tomatene. Surr 5-fedd hvitløk sammen med stor, finrevet ingefærbit. Relaterte oppskrifter til marinerte scampi.


Marinerte scampi passer både på tapasbordet,.

Hva synes du om designet på Godt. Hva er godt sammen med scampi synes dere? Trenger litt inspirasjon til forretten her i dag ;-) Anonymous poster hash:.


Hvilke grønnsaker passer til scampi ? Scampi er utrolig deilig, og det er lett og kjapt å lage. Her er en kveldsscnack som passer like godt en kveld du trengeret et alternativ til potetgullet, som når du skal servere tapas. Denne retten tar bare min å lage – men husk å legge scampien til tining noen timer før, om du har kjøpt frosne.


Så hva er det egentlig da? Men tilbake til norsk ” scampi ”. Findus ser ut til å ”skjønne” problemet. De lager egne ”latinske” navn på produktene sine, i fine brosjyrer. Scampi blir til ”garanteus nappus”, og Scampi Gourmet til ”smakusrikus fingerus matis”. Ikke så helt lett å finne disse produktene blant Linnés arter!


Skal du ha gjester og er usikker på hvilken vin du skal servere til hva , kan det være greit å få litt hjelp. En god huskeregel for meg når jeg skal velge vin til maten er å tenke på om maten inneholder mye syre eller salt. Mine forslag til tapasretter. Jeg har tatt meg en skikkelig rundtur i egne oppskrifter, og samla sammen oppskrifter som passer som fingermat. Når jeg lager tapas tillater jeg meg å blande typiske spanske tapasretter med en rekke andre bidrag fra andre verdenshjørner.


Stek scampi i olje med masse hvitløk. Kutt opp alle grønnsakene og stek dem i olje. Ha på pepper etter ønske. Kok fersk pasta og bland i grønnsaker og scampi med hvitløksoljen.


Kan med fordel ha balsamico over. Alt du trenger å vite om pasta. Her finner du veldig mange gode oppskrifter på pastaretter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg