torsdag 31. desember 2015

Voksesmerter uke 13

Først vil jeg si, for en flink mamma du er som tenker litt lenger enn bare voksesmerter ! Jeg har vært plaget med revmatisme siden jeg var liten, og det ble bare avføyd som voksesmerter ! Jeg kunne hatt det MYE lettere i oppveksten om jeg hadde blitt tatt på alvor. Har hatt voksesmerter igjennom hele svangerskapet fram til nå. Noen andre som har opplevd det samme? Bekymrer meg litt for MA, da brystene ikke er så ømme lengre heller.


Babyverden har en podcast uke for uke. Under tema vil du for hver uke kunne lese en oppsummering av det som ble sagt i podcasten. Fødselslege Tilde Broch Østborg: Uke betyr halvveis i svangerskapet, i alle fall på papiret. Det er normalt at du får rier fra ca uke 12- , så jeg vil tro at det er det du har nå.


Du skal følges opp av spesialist eller ved sykehus nå og fremover for å være sikker på at babyene legger på seg som de skal. Hvis du får mye slike kynnere skal du ta kontakt med lege eller jordmor og evnt. Av alle aborter utgjør MA 3-. Missed Abortion betyr at man har hatt en abort som ikke blir oppdaget med en gang.


Dette skjer enten på kvelden eller om natten. Det gjør så vondt at jeg bare ligger å vrir meg, gråter og har bare lyst til å hyle. Gutten min klager på vondt i bena og tærna og det er ingen grunn til at han skal ha vondt,så jeg tror det er voksesmerter.


Er det noe som hjelper mot dette,bortsett fra ibux og paracet? Las på en nettsida i dag at det kan være et gravititet tegn, kjennte ikkje noe til det på min første gravititet. MEN jeg har vært plaga med voksesmerter siste dagenne i beina, uten a ha tenkt nokke meir over hvorfor, får det av og til når jeg er veldig. Det er fort gjort å henge seg opp i termindatoen, men babyen kan bli født når som helst den neste måneden. Er du førstegangsfødende, er sjansen størst for å føde noen dager etter terminen.


Man har ingen klar forklaring på fenomenet, men vet at det oppstår hos en del barn særlig i vekstspurten før puberteten. Noen barn opplever det også tidligere i livet, sier spesialist i ortopedisk kirurgi, Arne Christian Tysland ved Norges idrettsmedisinsk institutt (NIMI). Babyen er nå centimeter lang og veier kilo.


Den er like klar for fødsel som deg, for nå begynner det å bli skikkelig trangt der inne. Siden livmoren presser mot blæren, er du sannsynligvis konstant på do nå. Magesmerter kan arte seg på forskjellig vis. De kan være murrende, verkende, skjærende eller stikkende, alt avhengig av årsak. Smertene er ofte ledsaget av andre symptomer fra fordøyelseskanalen, som kvalme, oppkast eller endret avføring.


Voksesmerter uke 13

I dag er dagen da det meste går til helvete, tenker jeg. Som hver dag egentlig. Er selvfølgelig noen uker jeg ikke har det men har det som oftest hver uke ) Mest på høyre ben, smertene er mest i kneet og ankelen. Mamma sier at det kanskje ikke er voksesmerter jeg har men vi er veldig usikre.


Ole Bull spilte fiolin, Jørgen Moe leste “Fanitullen”, og kvelden ble avsluttet med et storslagent tablå etter Tiedemand og Gudes maleri “Brudeferd i Hardanger”.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg