mandag 14. desember 2015

Besseggen med barn

Reserver på Bergo Hotel, Beitostølen. Bekreftelsen kommer med en gang. Kjapt og lekende lett å booke med. Enkel og trygg nettbooking. Les ærlige gjesteomtaler – book nå!

Om du tar med en fire og en sjuåring over Besseggen så gjør du det ikke for deres del, men for din egen del. Han lener seg fremover og fyller opp flasken med fjellvann. Jeg skal ta med meg dette vannet hjem og selge det, pappa. Jeg kommer til å bli kjemperik. Vi har akkurat ankommet Gjendesheim, for mange selve inngangsporten til den østlige delen av Jotunheimen.


Over oss skinner sommersola på en skyfri himmel. KAN MAN GÅ BESSEGGEN MED BARN ?

Dette er ett av de vanligste spørsmålene vi mottar. Derfor valgte Martin å teste det ut i den nyeste episoden av Gudbrandsdalen For Nybegynnere. FJELLTUR MED BARN : Å ta med barna på fjellferie i Norge er ingen problem med litt planlegging. Ta med barna til eksempelvis Dalsnuten. Det er snaut med tid når du har med barn , men i verste fall måtte vi sove over på Memurubu.


La lett tøy som joggesko bli igjen på overnattingsstedet. På Besseggen kan du oppleve sterke vindkast, så kle deg i vind- og vanntett yttertøy. Et ekstra klesskift, inkludert lue, votter og skjerf, må være med i ryggsekken din. Hvordan du kommer til.


Noen steder er den bratt og man må regne med litt klyving, men med litt trening vil de aller fleste klare turen fint. Når er det best å gå Besseggen ? Vanligvis er sesongen til Besseggen i den tidsperioden Gjendebåten går, altså fra midten av Juni til uke 40. Den fantastiske utsikten over ville Jotunheimen og de bratte passasjene gir en god følelse av mestring er to. Tett rundt Besseggen finner du ulike overnattingsmuligheter som varierer fra enkel teltplass til rikt utstyrte campingplasser og fjellhotell med bad på rommet.


Det finnes flere forskjellige overnattingssteder ved Besseggen , og her vil du finne noe som passer deg enten du vil sove i rom, eller campe ute i naturen. Jeg har gått Besseggen begge veier, fra Gjendesheim som barn og fra Memurubu som voksen.

Vil nok anbefale å starte på Memurubu, og gå opp eggen. Vil nok også vært forberedt på at 5-åringen kanskje vil trenge hjelp på enkelte punkter på eggen fordi det er så bratt. Klar for tur, men ingen å gå sammen med ? Bli med andre turglade folk og få venner for livet! Bergen og Hordaland turlag fellestur fra Bergen til Gjendesheim og Besseggen , og 20. DNT Oslo og Omegn på høsttur over Besseggen.


Norgesferien er i gang og jeg tenkte jeg skulle være like flink til å oppdatere dere med stedene vi besøker som jeg var i fjor, for mange av dere vil gjerne ha litt tips på steder å reise. Så her kommer et solid referat fra de siste dagene. Vår vandring över Besseggen (km) med våra två barn , och år gamla.


Skip navigation Sign in. Små føtter danser over Besseggen. Ei lita jente gjør noe stort. Har vi gått like langt som til Amerika nå, pappa? Nesten, svarer jeg.


Og feller en gledeståre over Gjende. Barnas mor, Yvonne Gabrielsen (36), ser ingen betenkeligheter med å ta med seg barn på Besseggen. Foto: Jon Hagebø - Jeg tror det er viktig med hyppige pauser, og friste med noe godt.


Noen som har gått Besseggen med barn ? Bare ta det med i beregningen mtp å rekke en evt ferje! Er dette en familietur? Jeg elsker fjellet, Jotunheimen inkludert. Men Besseggen er så langt noe av det skumleste og kjipeste jeg har opplevd.


Fra Memrebu til Gjendesheim er turen over Besseggen cirka 1km lang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg