onsdag 17. juni 2015

Steke brød på varmluft

Variasjon i det daglige brødet gir god matlyst, la deg inspirere her. Topp med gule og sorte sesamfrø. Se oppskriften her. Deilig rett på 1-2-3! Ekstra godt med rosiner. Eltefritt og enkelt.

Gå ned i vekt fort uten å sulte deg selv. Som nevnt over, er det én ting varmluft egner seg perfekt til, er det når du ønsker å steke flere ting på en gang. Du kan selvsagt også steke flere brett boller eller rundstykker, men vår erfaring er at gjærdeig har det best uten varmluft.


Alternativt kan du velge en ovn med hurtigstekefunksjoner, som denne nye fra Siemens. Steke brød med varmluft Godt Brød - Stekin. Skal du steke brød over natten - kommer det an på hvor grovt det er og hvor fuktig deig du har. Du må ha lokk på formene (eller legger en plate over). Stek brødene på nederste rille.


Får du en hul ly er brødet ferdig.

Steker du brød samtidig, bruker du varmluft og 1grader. Du trenger ikke å doble gjærmengden selv om du dobler resten av oppskriften. Noen av fullkornsoppskriftene mine er løs i deigen og for at de ikke skal sige ut må jeg steke i form. De øverste blir litt brun på toppen, og blek i bunnen, mens de nederste blir helt fin i bunnen. Man tester om det er ferdigstekt ved å banke på brødet , når du får en god hul bankelyd er brødet ferdig, men vær tålmodig og la det kjøle seg ned før du skjærer i det.


Det tar rundt minutter. Skru samtidig på stekeovnen på 2grader varmluft. Den enkleste måten å finne ut om brødene er gjennomstekte på , er å putte et steketermometer midt i det ene brødet , når du tror de er ferdig stekte.


Hei, jeg lurer på hvor i ovnen jeg skal steke grovbrø altså øverst, nederst eller midt i. Grove brød i form steker du på nederste rille i ovenen. Dette for å få minst mulig uttørking av skorpen - og best mulig tilgang på varme inn i brødet. Jeg baker brød hver uke på denne måten og får aldri rå eller svidde brød. Etter to timer deler du deigen opp i emner på 5gram, som du lar hvile under klede i minutter før du triller dem ut til brød.


Du kan heve brødene på ei plate med bakepapir eller i brødform. Godt nybakt brød eller rundstykker dufter himmelsk, la deg friste her. La deg inspirere her. Hvis kjøttet er utildekket steker jeg med over og undervarme.


Hehe, samme når jeg steker brød i leirgryte.

Da har jeg varmluft selvom det sikkert ikke er nødvendig - eller man ikke får utnyttet effekten av varmluft likevel, siden brødet ligger inni formen. Fyll eventuelt på med vann om nødvendig. Men pass endelig godt på og dekk eventuelt til områder med sprø svor med aluminiumsfolie, så de ikke blir brent. Jeg tar deigen på bordet, elter deigen og former til brød. Jeg ruller dem i havregryn og legger dem i former (silikonformene mine), jeg dusjer med vann.


Lar heve, Dusjer med vann igjen. Jeg er på sommerferie hos bestemor, og hun var littegrann trist for at vi hadde glemt å kjøpe brød i dag pga. Når hun hadde lagt seg fant jeg ut at – hey!


Jeg finner et enkelt brød på nettet, og lager nybakte brød som overraskelse til når hun står opp! Mine boller ville heller ikke heve, og de ble rå. Jeg stekte dem langt over den oppgitte steketiden etter første testbolle, men de ville fortsatt ikke steke.


De neste brettene prøvde jeg med mindre varme, men de ble akkurat like. At temperaturen på melken og det var passelig, er jeg helt sikker på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg