onsdag 10. juni 2015

Lukter alkohol på jobb

Finn din drømmejobb i dag. I det moderne arbeidslivet oppstår det stadig flere gråsoner mellom jobb og fritid. Alkohol er også ofte en del av teambuilding, kundepleie og feiringer.


Drikking i jobbsammenheng foregår på de fleste arbeidsplasser, og alkoholkulturen på den enkelte arbeidsplassen har mye å si for alkoholvaner, sier Randen. Oppsigelse av ansatte som drikker.

Dessverre er det slik at flere arbeidsgivere opplever å ha ansatte med overdreven alkoholbruk. Dersom alkoholbruken er så omfattende at den fører til alkoholisme, er dette selvsagt mest alvorlig for arbeidstakeren og dennes nærmeste. Kanskje et spørsmål til vedkommende om hvordan han eller hun har det, samt et oppfølgingsspørsmål som relaterer seg til lukt og adferd er verdt et forsøk. Du vil nok bli avvist, men selv ved avvisning så kan vedkommende tenke at nå må jeg skjerpe meg, nå har det gått for langt når kollegaer på jobben begynner å reagere.


Lurer litt på ved lukt av alkohol. Er en person full hvis h^n lukter alkohol når man klemmer vedkommende? Lukter huset alkohol etter fest? Vil huset lukte alkohol i etterkant?

Hvordan kan man skjule alkohol lukt på arbeidstiden ? Fikk en ny jobb på et bibliotek. Den eneste måten å bli fer. Vet ikke hvor dette skal plasseres, men jeg plasserer det under helse. Satt oppe og drakk øl i natt og idag, på jobben , så kjente arbeidsgiveren at det luktet alkohol av meg. Så han kallet inn meg til sitt kontor og jeg fikk blåse.


Hadde i promille. Det er jo nesten ingenting med tanke. Sjefen lukter alkohol , varslet Alessandra.


Der fikk han medhold i at saken hører hjemme i norsk rett fordi han jobbet på Rygge, fysisk sett. Jeg - som ansatt - hadde nektet å jobbe sammen med ruset person. Det som personens leder kan gjøre er å innkalle personen til personalsamtale og gjøre vedkommende oppmerksom på at man ikke tillater at man kommer ruset på jobb og at det å dunste alkohol betyr at man antar at vedkommende er ruset.


Jeg er veldig plaget over at jeg lukter alkohol dagen derpå selv etter små inntak (3-pils). De sier jeg lukter selv om jeg gjerne bare hadde et glass vin til maten kvelden før. Min kollega, en ellers oppegående fyr lukter friskt av alkohol i arbeidstiden fra tid til annen.


Ettersom å kjøre bil er en del av arbeidsoppgavene hans er jeg i litt av en klemme.

Vi er få ansatte og min kollega er gullkalven på kontoret. Hva bør kollegene gjøre hvis de mener at han lukter alkohol ? Masse parfyme og tyggis vil hjelpe mye, men om bekymringen er foreldre så vil de lett lukte det dagen derpå. Om du vil ungå lukten av gammel moro på soverommet må du passe på å lufte godt mens du sover. Blanke øyne er også en dead give-away, så alt i alt er det vanskelig å ikke bli oppdaget om noen har mistanke og er på utkikk etter. Julenissen lukter alkohol.


Verdt år er det kampanjer som florerer i sosiale medier, rundt misbruk av alkohol i julehøytiden – barn bør spares for dritings foreldre, og julenissen, denne ene dagen han er på jobb , bør kanskje ikke stinke alkohol ? Nedsatt konsentrasjon, svekkede prestasjoner, dårligere kvalitet og lavere effektivitet påvirker både drift, arbeidsmiljø, sikkerhet og omdømme. De to siste månedene har ledelsen kalt alle ansatte inn til såkalte uformelle fredagssamlinger fra til 15. Jeg jobber i et selskap som er en del av et stort konsern. Her redegjøres det for status på pågående aktiviteter. Jeg reagerer imidlertid på at det serveres alkohol i form av øl og vin.


Et glass alkoholholdig drikke inneholder ca. Leveren bruker altså ca. Med andre or d u forbrenner ca. Du har erkjent at du møtte alkoholpåvirket på jobb den XXXXXX. På bakgrunn av opplysningene fra arbeidsgiver legger vi til grunn at du fremsto som ruspåvirket og at det luktet alkohol av deg ved oppmøte på arbeidsplassen.


Du ble sendt hjem av arbeidsgiver etter en samtale med leder og verneombud. Eksempler på slike arenaer er jobbreiser, felles samlinger, deltakelse på konferanser eller det å treffe andre kolleger på by´n. På jobb er alkohol forbudt, men i fritiden kan folk gjøre hva de vil.


Da er spørsmålet hvilke regler som er bra å ha når vi møtes etter ordinær arbeidstid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg