fredag 26. juni 2015

Sår i underlivet

Svie, irritasjon og kløe kan man merke overalt på kroppen, men når dette rammer et så sensitivt område som underlivet , oppfattes det gjerne som ekstra plagsomt og bekymringsfullt. Kløe, svie og smerter i underlivet hos kvinner kan ha mange årsaker. Vi skal se på noen av de vanligste årsakene som legen din gjerne vurderer på kontoret.


Lurer på om noen som kan gi meg noen tips. Blir utrolig fort sår i underlivet når jeg og kjæresten har sex, eller altså, etterpå.

Jeg blir fort våt og blir veldig våt, så er ikke det som er problemet heller. Tror heller ikke det er sopp, for dette kan komme når vi ikke har hatt s. Vi ger också tips och idéer om du ex. Tørre slimhinner i og rundt skjeden kan forekomme hos kvinner i alle aldre, men er mest vanlig etter overgangsalderen.


Omtrent halvparten av 60-årige kvinner plages med tørr skjede. Tynn og tørr slimhinne blir lett sår og er mindre elastisk. Slimhinnen klør og svir gjerne og er mindre motstandsdyktig mot infeksjoner. Infeksjoner i underlivet , f.

Hudforandringer i vulva, f. Stramhet ved skjedeåpningen, f. Sår i underlivet skyldes som regel kønssygdomme, men kan også opstå af andre årsager. Smerter i underlivet når du er gravid kan naturlig nok skape bekymring. De fleste tilfeller er ufarlig, men stikkende smerter, noe som føles som knivstikk i underlivet , kan selvfølgelig være skremmende og ubehagelig. Når jeg ser meg i speilet, er de indre kjønnsleppene hovne og røde, og øverst ved overgangen kan jeg se et par sprekker som ser ut som små sår. I tillegg er jeg rød og ru på innersiden av de ytre kjønnsleppene, og det svir.


Ved godt stell av intimområdene, holder man på den gode og myke følelsen i underlivet. Det er også vondt når jeg går på toalettet. Til tider kan tørrhet, soppinfeksjon eller små lekkasjer oppstå, og her finner du tips til hvordan ulike plager i underlivet hos kvinner og menn kan lindres og behandles. Tilstanden kan gi en sviende og kløende følelse i underlivet. Blemmene vil etter hvert sprekke og blir til små sår som gror i løpet av 2-uker.


Kløe i underlivet er plagsomt. Ikke bare på grunn av kløen, men ofte fordi den griper inn i det intime samlivet. Pruritus vulvae er den latinske medisinske betegnelsen for kløe i området rundt kvinnens kjønnsorganer. Har fått ny kjæreste- og etter vi hadde sex første gangen - og etterpå er jeg ganske sår i skjeden og underlivet -Syns jeg ikke tåler noe berøring før jeg blir øm og sår - Jeg klør litt og har litt utflod som er nesten litt beige av farge og som jeg syns luker litt.


I så fall vil du se gule skorper og væsking fra huden.

Du skriver at du ikke vil gå til legen din med problemet, men du bør få en henvisning til hudlege slik at du får riktig diagnose. I likhet med män, det finns flera tänkbara orsaker till genitala sår hos kvinnor. Genitala sår hos kvinnor. Sexuellt överförbara infektioner som herpes genitalis, syphilis, schanker, granulom inguinale och lymphogranuloma venereum är kända för att orsaka skador, sår och sår på könsorganen. Fråga en hudläkare idag!


Herpes simplex type er den mest vanlige årsaken til genital herpes, men herpes simplex type kan også utløse herpes i underlivet. Sjansen for å bli smittet er størst dersom seksualpartneren din har et utbrudd av herpes (kontaktsmitte). I begynnelsen av et utbrudd er det få symptomer, og mange oppdager derfor ikke at de har ett utbrudd. Dette kan for eksempel skyldes partnerbytte og dårlige opplevelser, så da må man ta hensyn og identifisere årsaken til plagene, sier hun.


Les også: En av åtte unge kvinner har vurdert intimkirurgi. Soppinfeksjon i underlivet er noe svært mange kvinner opplever og kjennetegnes ved svie og kløe i skjeden. Tørr skjede er et vanlig problem hos kvinner etter overgangsalderen og skyldes nedsatt produksjon av kjønnshormonet østrogen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg