tirsdag 2. juni 2015

Sprø vafler med fløte

På oppdrag for Hoff Potetmel har matblogger Anita Stokke Blomvik, som står bak den populære bloggen kvardagsmat. Når du lager verdens beste vafler starter du med å piske egg og sukker godt sammen. Deretter rører du inn melk, kulturmelk og vann. Bland sammen alt det tørre og pisk det inn i væsken til du får en klumpfri røre.


Hvert år feires den store vaffeldagen 25.

I de norske Sjømannskirkene rundt om i verden er det vaffeldag hver dag. For mange, mange år siden jobbet jeg selv som vaffelsteiker på Sjømannskirken i London. Der ble jeg en skikkelig god vaffelsteiker, men.


Stekte vafler i kveld og som vanlig blir de myke og gode, men har lyst at de skal bli ordentlig sprøe. Oppskriften min ser slik ut: 2g mel 1g sukker ts bakepulver ts kardemomme dl melk egg g smeltet smør Noen forslag til hva som gjør mine vafler myke? Tar gjerne i mot oppskrifter.


Alle liker vafler ! Med rømme blir vaflene ekstra gode og ekstra sprø.

Server vaflene med det tilbehøret du liker best - syltetøy, sukker, rømme, krem, iskrem eller brunost. Det er bare fantasien som setter grenser. Bryt sjokoladeplaten i biter, og hell på fløte. Pisk til en glatt saus, og server sausen varm til vaflene , gjerne sammen med friske bringebær. Sprø vafler å servere gjestene.


Første gang jeg prøvde meg på denne oppskriften ble vaflene totalt mislykket i starten. Jeg skulle akkurat til å hive både deigen og oppskriften, da jeg plutselig begynte å få det til! Når pappa lager vaffelrøre blir det verdens beste vafler. Han vet at litt lettrømme i vaffelrøren setter ekstra god smak. Vaflene flyter ut og blir boblete og nesten litt.


Rester av iskrem eller fløte kan også brukes. Vi pleier ofte å ta med oss vaffeljernet og røra ut på terrassen og steke og nyte vaflene utendørs. En herlig tradisjon jentene innførte da vi kjøpte hytta, og som lillebror gjerne er med og holder i hevd også når ikke storesøstrene er på besøk. Spe med resten av hvetemelet og vann, til du får en glatt og fin røre. La vaffelrøren svelle i minst minutter, men gjerne lengre.


Finn frem vaffeljernet, og sørg for at det er varmt før du setter i gang med stekingen. Pensle jernet med litt smør og stek vaflene til de får ønsket farge.

Fløtekrumkaker er tynne, sprø og lekre krumkaker! Krumkakene lages faktisk uten egg! Deigen ligner sånn sett litt på deigen man bruker når man lager Strull.


Jeg har brukt et supert krumkakejern fra Wilfa som har det vakre, tradisjonelle Østerdalsmønsteret. Jeg har lyst til at alle skal få smake norske vafler , og her har de tatt imot meg med åpne armer. Selv liker Stine vaflene best med kardemomme og rømme i røra, også spises de varme med økologisk smør fra Røros meierier og brunost fra Den blinde ku. Fremgangsmåte: Stivpisk kremfløten. Her er en oppskrift på vafler med fløte.


Smelt smøret og rør dette inn med hvetemel, salt, vann og ca. La røren stå og svelle i minutter. Rør inn resten av fløten. Smak til med søtning, du vil trenge litt ekstra i denne på grunn av at kakaoen gir en sterk smak.


Jeg brukte flytende natreen. Tilsett fiberhusk til slutt og rør godt. Gode sprø vafler som passer godt til snacks, dessert, lunsj og lignene. Vafler blir jeg aldri lei, og her får du to oppskrifter.


Den ene fra London, den andre, min egne middags-vaffelrøre. Og ikke nok med det, frue, med på kjøpet får du en flau historie om hvordan jeg på midten av nitti-tallet havnet i britiske medier og fikk ansiktet brettet utover en dobbelside i Dagbladet. Litt flaut enda kjenner jeg. Visp inn melk og egg til en glatt røre.


Ha alt det tørre i en bolle og spe med litt av melken om gangen. Juster røren med litt vann eller melk om den er for tykk. Stek vaflene og server dem gjerne varme. I dag har jeg stekt tørre vafler etter oppskrift som jeg fikk av min mormor. Enkelt og raskt å lage, og faller i smak hos de fleste.


Så her ble der servert vafler og saft på terassen i dag, til stor glede for store og små i nabolaget. Nystekte, lunkne vafler smaker godt med rømme og syltetøy, og avkjølte vafler smaker godt med litt smør og en skive brunost. Tips: Noe av melken i oppskriften kan gjerne erstattes med rester av yoghurt, kulturmelk, fløte eller rømme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg