fredag 19. juni 2015

Brystkreft blogg 2017

Personlige blogger , nettsider og liknende. Under finner du noen personlige blogger , nettsider og liknende, som kreftsyke, tidligere kreftrammede eller pårørende har opprettet. Kreftforeningen kan ikke gjøres ansvarlig for innholdet på disse sidene. Ved brystkreft er derimot vektøkning et problem, uten at man kjenner årsaken til det. Vektøkning under behandling med brystkreft er assosiert med dårligere prognose, sier forskeren.


I studien kunne forskerne i stor grad predikere hvem som kom til å gå opp i vekt under behandling, basert på blodprøver.

Forekomst av brystkreft Brystkreft er den klart hyppigste kreftformen hos kvinner, og utgjør av alle krefttilfeller hos kvinner. Den kumulative risiko for å utvikle brystkreft fram til års alder er 8. Da Juli (51) fikk kreft, valgte hun å holde det for seg selv - hun ville skåne sine fire barn så lenge som mulig. At ensomheten dermed skulle bli så stor, var noe av det tøffeste for henne. Denne bloggen er en samtale med hennes venninne, Camilla, som ligger i koma.


Takket vært forskning på behandling og tidlig oppdagelse av brystkreft overlever flere enn tidligere. I år går Rosa Sløyfe-pengene til forskning på brystkreft med spredning. Naturlig nok har jeg mest linker til grupper som omhandler brystkreft , skal forsøke å søke meg fram til noen andre også.


Brystkraft for pårørende – De som er berørt av brystkreft , men ikke har det selv.

Kvinnebryster er svært forskjellige. Ikke bare utenpå, men også innvendig er det store variasjoner. Risikoen for å utvikle brystkreft er påvirket av om brystene inneholder tett kjertelvev eller mye fettvev. Det er slått fast at kvinner med svært tett kjertelvev i brystene har betydelig høyere risiko for å utvikle brystkreft enn andre. Dessuten ville jeg uansett ha bedre sjanser med det, enn jeg ville hatt med et tilbakefall.


Som mannen min sa: Du vet du har ganske skrudde referanserammer når en potensiell lokal brystkreft er utelukkende positivt. Sosialantropolog og forsker, Thomas Hylland Eriksen, lever med denne kreftformen, som kun én av ti overlever. Brystkreft er blant de kreftformene der vi vet mye når det gjelder arvelighet og dets betydning for kreftutvikling. Likevel blir ikke alle med de aktuelle genfeilene syke, og forskning for å forklare dette er viktig.


Langvarige nervesmerter og kuldeintoleranse i beina og hendene (nevropati) opptrer ofte hos pasienter som har fått moderne cellegiftbehandling ( brystkreft , eggstokkreft, testikkelkreft og lymfekreft ). Et vanlig symptom er trøtthet, utmattelse og slitenhet (fatigue), under kreftbehandling. Bildet viser en mammografiundersøkelse utført av radiograf Mari Løvstad (t.h.). Hensikten var å finne ut hva som skjer i tumorer som er trippel-negative, og for å identifisere nye markører som kan brukes til å utvikle persontilpasset behandling av trippel-negativ brystkreft. Vi håper at denne testen kan bidra til å redusere senskader blant brystkreftpasienter. Når vi vet at så mange som prosent overlever brystkreft i Norge, så må vi ta i bruk alle verktøy i kassen for at hver enkelt kan leve godt etter kreftbehandlingen.


Det finnes nemlig ulike typer av brystkreft. Faktisk så klarer jeg ikke nå å huske hvor mye, eller kanskje aller helst lite, kunnskap jeg hadde om brystkreft fra min utdanning og mitt yrke som sykepleier. Flere overlever brystkreft.

Jeg har lenge kjent en kul i brystet mitt, men har blitt sendt hjem av legen med en tett melkekjertel. Jeg valgte å tro han, men pga svangerskapet ble brystet ufattelig vondt og stort – så jeg fikk meg omsider henvisning videre av en annen lege. Det tok ikke mange timene før jeg fikk beskjed om at jeg hadde fått ondartet brystkreft.


Så mye jeg skulle sagt,. Det viste seg å være brystkreft. All bruk av bilder, tekst, lydfiler eller video fra bloggen må avtales med eieren av bloggen. Egmont Publishing AS.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg