tirsdag 26. mai 2015

Beste fløtekarameller

Beste fløtekarameller

Vårt beste tips er å lage en gave som garantert faller i smak, som for eksempel disse nydelige fløtekaramellene. Denne oppskriften gir ca. Det finnes vel knapt noe bedre nå før jul, enn hjemmelagde fløtekarameller ? Disse er knallgode, og hos oss lages de igjen og igjen. Lag hjemmelagde karameller til jul, de er perfekte både som julegodt og som gaver. Seige, gode fløtekarameller er julegodt du garantert blir hekta på!


Beste fløtekarameller

Pynt dem med frysetørket bringebær, tyrkisk pepper, flaksalt eller annet godt, og pakk dem inn i cellofan så har du en kjempefin spiselig julegave. Oppskriften gir ca. Hei, jeg har aldri brukt laktosefrie produkter så aner ikke hvordan disse er i forhold til orginal produkter, da det kommer til temperatur så vil den ikke stige hvis det er “vann” i massen, så jeg vil tro det kan ha noe med fløten og gjøre.


Fløtekarameller Disse karamellene smelter i munnen. De ti beste matnettstedene. Det kritiske punktet er å koke karamellene lenge nok. Utfordringen er å finne ut når massen er akkurat passe seig.


Beste fløtekarameller

Koker du massen for lite blir det noe kliss, lar du de koke for lenge, harde. Jeg er (i følge tradisjonen) kanskje litt tidlig ute med å suge på den myke og hjemmelagde utgaven av Werther’s Original, men jeg kunne ikke la være. Hjemmelagde fløtekarameller hører julen til, og er også en ypperlig spiselig gave å gi bort. Karameller har aldri vært enkelt. Her er oppskriften jeg benytter, og den har jeg fått av Annemari Erlbeck på et matbloggertreff for et par år siden.


Annemari er en anerkjent konditor og har blant annet vært på konditorlandslaget. Nå har jeg ikke prøvd denne oppskriften, men har laget masse mislykkede karameller opp igjennom, og mitt beste tips er å bruke termometer når man koker. Jeg synes det er håpløst å jobbe utifra vage ting som middels varme etc, fordi det er veldig forskjell på komfyrer, grytediameter etc, som spiller inn på hvor lenge man må koke røren. Verdens beste fløtekarameller. Tilsett resten av ingrediensene og la det småkoke til karamellmassen får en passende brunfarge.


Til denne oppskriften trenger du: (ca 1stk) dl Lys Sirup Boks kondensert søtet melk (IKKE Viking Melk) dl Fløte dl Helmelk 2g Smør 9g Sukker Frø fra en vaniljestang 1. Fyll en kjele med sukker. Ha i sirup, kondensert melk og smør. Det er viktig å følge oppskriften steg-for-steg. Massen må koke den er 1grader, for perfekt konsistens.


Gode fløtekarameller som smelter i munnen. Lag mange og gi bort i gave. Se flere deilige godbiter her. Jeg sitter her - fortsatt litt henført etter å ha sett på juleballetten Nøtteknekkeren tidligere i kveld.


Det er noe fortryllende over historien om den lille overklassepiken Clara, som etter familiens store juleselskap forviller seg inn i drømmer som leder henne til Landet fullt av søtsaker. Mye skjer på vei til dette Sukkerlan og kampen mellom mus og soldater er tøff. VERDENS BESTE FLØTEKARAMELLER.


Alle bilder på bloggen tilhører meg, og kan ikke benyttes uten tillatelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg