tirsdag 27. januar 2015

Sliten trøtt tiltaksløs

Sliten trøtt tiltaksløs

Derfor er du trøtt og slapp. De vanligste grunnene til at du mangler energi - og måter å løse saken på. Hvis du blir veldig sliten av hverdagsaktiviteter som husarbeid og hagearbei. Man er trøtt og sliten både på jobb og når man kommer hjem til ektefelle og barn.


Arbeidsgleden er borte, og man er fysisk sliten og orker ikke gjøre stort på fritiden. Man begynner tilbringe mer og mer tid i sofaen foran tv’en (gjerne med en øl eller fire). Det kan være flere årsaker til at du stadig føler deg trøtt og sliten til tross for at du sover de anbefalte 6-timene per døgn. Mange kvinner opplever jernmangel og symptomene er blant annet tretthet, nedsatt fysisk yteevne og svimmelhet. DEPRESJON: Det å føle seg trøtt og sliten kan være en begynnende depresjon Foto: NTB Scanpix Vis mer Når fysisk sykdom er årsaken.


Hvis du føler deg trett og sliten uten at du forstår grunnen, stiller saken seg litt annerledes, mener legen. Lavt stoffskifte betyr at det ikke er nok stoffskiftehormoner, Tog T i kroppen. Mye kan stjele både den fysiske og psykiske energien din.


Her er fjorten mulige årsaker til at du alltid er trøtt , ifølge nettstedet Health. Og det er ikke alltid nok søvn hjelper. Her kan du lese om mulige årsaker til at du aldri føler deg helt uthvilt, og noen råd for å bli mindre trøtt og sliten.


Jeg har i den siste tiden (8mnd) vært utrolig sliten , tiltaksløs og hatt et ganske utstabilt humør. Dette er svært slitsomt både for meg og alle rundt meg, går utover skole og jobb. Er du alltid sliten og trøtt ? Det kan ha veldig mange årsaker, og det første du bør gjøre hvis du er trøttere enn vanlig er å se på søvnvanene dine, men det kan også være helt andre årsaker til at du helst vil sove hele dagen. Få ting har så sterk effekt på humøret vårt som musikk.


Sliten trøtt tiltaksløs

Forskning bekrefter at musikk gjør at du trener bedre, blant annet fordi du lettere ”glemmer” at du er trett. Så lag en Spotify-liste med positive, energiske sanger som du kan sette på – høyt – når du er sliten. Du må være best - til alt. Løsning: Lær deg å si NEI.


Odd Arild (49) var bare trøtt og sliten – fikk vite at han hadde hjertesvikt. Jeg er så trøtt og sliten , og føler meg veldig tiltaksløs. Ikke orker jeg å trene, og når det gjelder husarbeid så gjøres bare det som absolutt må gjøres. Jeg har to små barn som krever sitt, og når de er lagt om kvelden blir det å rydde litt før jeg parkerer i sofaen resten av kve. Har i det siste vært mye små svimmel,kvalm, tung i kroppen, tiltaksløs og hodepine, og følt meg sliten.


Sliten trøtt tiltaksløs

På jobb skylte de på at dem trodde det var varmen. Men var hos legen i går og tok masse blodprøver som jeg får svar på om ei uke. Legen trodde det kunne være jernmangel, noe med blodtrykket ell. Dette er bare noen av problemene ved mangel på testosteron i kroppen. Det prates mye om kvinner som kommer i overgangsalderen, men sjelden om menn som opplever mangel på testosteron- dessverre.


Heldigvis finnes det produkter som kan motvirke dette. Lysterapi kan hjelpe hvis du føler deg trøtt og sliten. For mennesker som blir påvirket av årstidsforandringene kan sterkt lys på korte vinterdager og fremfor alt i morgentimene motvirke lavt energinivå og dårlig humør.


Så lite som minutter med lys kan øke energinivåene hos enkelte mennesker. Jeg ser at symptomene er mye de samme, altså er tiltaksløs , har litt lyst å flykte fra alt uten å egentlig ville det, alltid trøtt osv. Jeg har hatt altfor mye på meg altfor lenge og ble i fjor diagnostisert som utbrent og ble sykemeldt i noen måneder.


Da snakket fastlegen med meg og lurte på om. Er så sliten , trøtt og tiltaksløs. Er konstant sliten og tiltaksløs jeg og, men sliter med søvnen så er jo ikke så rart.


Har egentlig ikke noe særlig med plager ellers, men har tusen ting jeg skulle gjort som er et stort ork. Er fulltidsstudent, og merker det krever helt sinnsykt mye å få lest, øynene bare glir igjen med en gang jeg setter meg ned med skolearbeid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg