onsdag 28. mars 2018

Egenmelding

Reglene rundt egenmelding - enkelt forklart. Du kan bare bruke egenmelding i arbeidsgiverperioden, det vil si de første kalenderdagene av sykefraværet. Du må ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder for å få rett til å bruke egenmelding. Hvordan er reglene om egenmelding ? Med egenmelding menes at en arbeidstaker selv melder fra til arbeidsgiver om at hen ikke kan jobbe på grunn av sykdom eller skade, uten å levere legeerklæring (sykmelding).


Etter arbeidsgiverperioden er det NAV som overtar utbetaling av sykepenger og sykefraværet må da dokumenteres med sykmelding fra lege.

Egenmelding kan leveres skriftlig eller muntlig. I dette temaet kan du lese om når arbeidstaker har rett til å benytte seg av egenmelding. Du vil også finne en oversikt over hva du som leder må kontrollere når du mottar en egenmelding og hvordan du går frem for å frata en ansatt retten til å bruke egenmelding. Hvilke regler gjelder hvis du trenger sykmelding? Når kan du bruke egenmelding ? Kan legen tilbakedatere en sykmelding?


Her får du svar på disse og andre spørsmål. Hvor mange dager du kan være hjemme uten sykemelding fra legen, varierer. Se også hvilke symptomer som spiller inn for om du bør gå på jobb.

Husk å logge ut når du er ferdig. Som nyansatt har du ikke rett til å bruke egenmelding før etter flere uker i arbeid. Blir du syk, kan sykemelding redde deg. Her er reglene som gjelder.


FRAVÆR VED SYKDOM - EGENMELDING 1. Melding om fravær ved sykdom – fylles ut av nærmeste overordnet. Innenfor arbeidsgiverperioden kan arbeidsgiveren likevel gi rett til å bruke egenmelding utover tre kalenderdager. Arbeidsgiveren har plikt til å drøfte med de tillitsvalgte om det skal gis utvidet rett til å bruke egenmelding.


Hvor ofte kan du bruke egenmelding ? Og hva hvis du må være hjemme med sykt barn, eller arbeidsgiver tar fra deg retten til å bruke egenmelding ? Dette, og mer til, får du svar på her. For å få rett til å bruke egenmelding må du ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Dette følger av folketrygdlovens § 8-24.


Beregning av arbeidsgiverperiode. Arbeidsgiveren skal betale sykepenger i et tidsrom på opptil kalenderdager (arbeidsgiverperioden). Arbeidsgiverperioden regnes fra og med første hele fraværsdag som skyldes arbeidsuførhet (sykefraværsdag), og som arbeidsgiveren plikter å betale sykepenger for, se § 8-18. Skattekort, skattemelding (selvangivelse), skatteoppgjør, skattelister, tema og fradrag som hjelper deg til å få riktig skatt.


Varer fraværet mer enn kalenderdager, er ikke egenmelding tilstrekkelig.

De aller fleste foreldre vet at når de har syke barn, har de rett til å være hjemme et visst antall dager med lønn. Men det er ikke alle som kjenner kravene til egenmelding når du har sykt barn, antall dager du kan være hjemme og hva du må dokumentere. Ikke bare er det regler for hvor mange dager på rad du kan benytte deg av ordningen, det er også noen restriksjoner på hvordan den kan brukes.


Skjema for egenmelding ved arbeidstakers eller arbeidstakers barns sykdom. Fylles ut av leder ved kontakt første fraværsdag, signeres av arbeidstaker første arbeidsdag etter fravær, jf. Når en ansatt blir syk, har vedkommende rett til å være borte fra arbeidet. Videre har arbeidstakeren krav på sykepenger.


I forbindelse med at jeg var syk for noen uker siden, leverte jeg egenmelding. Sykehuset jeg jobber på er IA-bedrift, og vi kan derfor benytte egenmelding for inntil dager sammenhengende, og totalt kalenderdager i løpet av året.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg