onsdag 27. september 2017

Ettersteke koteletter i ovn

Lagervarer leveres neste virkedag. Kjøp Ovn hos WhiteAway. Slik steker du koteletter Nakkekoteletter, svinekoteletter og sommerkoteletter er alle god hverdagsmiddag som de aller fleste liker.


Vi viser deg hvordan du enkelt tilbereder koteletter enten i stekepanne eller i ovn. Den mest vanlige tilberedning av koteletter er vel i stekepanne, men hvorfor ikke prøve dem i ovnen ? Smaker veldig godt sammen med ovnsbakte grønnsaker.

Stek kotelettene raskt i en varm stekepanne. Forvarm ovnen til ca 2grader. Jeg bruker feks sjampingnon, rødløk, gulrot og. Koteletter og grønnsaker i ovn. Du steker den ferdig i ovnen.


Retten stekes ferdig i ovnen , da har man tid til å dekke bordet og gjøre litt ekstra ut av hverdagsmiddagen. Det er raskt å tilberede, billig i pris og egner seg godt til mye av tilbehør. Sett koteletter inn i forvarmet ovn på 1grader.

Jeg syns ikke det blir noe særlig godt når eg prøver å lage koteletter selv. Jeg bruner de først i stekepannen slik at de får stekeskorpe. Så salter og peprer jeg og legger i ildfast form. Men hvor mange grader, og hvor lenge?


Jeg kunne gjerne tenkt meg å ha de i ovnen i en time, hvor mange grade. Legg kotelettene i en ildfast ovn , og hell ørlite vann i bunnen av formen (vannet skal bare såvidt dekke bunnen). Sett formen i ovnen og sett varmen til 1grader (du trenger ikke forvarme ovnen på forhånd). Ta ut formen og slå av stekeovnen når steketermometeret viser grader. Denne oppskriften her er helt genial og ikke minst veldig enkel.


Det blir best hvis det får stå lenge i ovnen , gjerne et par timer, men lager jeg det på en fridag, rekker jeg jo glatt å gjøre litt annet i mens. Stek i to minutter på hver side på direkte varme, og la ettersteke noen minutter på indirekte varme. Det er syn for koteletter er både mørt og godt kjøtt som er enkelt og kjapt å tilberede. Og steker du dem riktig, blir de alt annet enn tørre! Kjapp oversikt over kotelettene.


Det fins flere typer koteletter. Hvis du ikke er en kotelettkjenner, kommer det et minikurs. Sett i ovnen og stek dem i minutter. Brun kotelettene raskt i varm panne og dryss på salt og pepper.

Ta pannen vekk fra platen og la dem ettersteke med lokk over ¾ av pannen i ca. Ta koteletter og kryddre dem. Stekes på 1grader i min. Snues etter min. Så tar du FLØTE (vanlig piskefløte) og heller oppi langpanna og setter opp varmen maximalt i min.


Ovnsbakte koteletter med fløte- og soppsaus. Så helte jeg det hele over kotelettene og satte alt i ovnen i ca. Tilbehør til koteletter i ovn.


Tag fadet u og server koteletter i ovn med kartoffelmos eller løse ris. Du kan også tilsætte cocktailpølser eller brunchpølser til retten. Vend dem i fadet fem minutter før retten er færdig, da pølserne blot skal varmes. Men retten går altså fint uden pølser.


Legg den i formen, og sett formen i oppvarmet ovn (2grader). La de stå i 15minutter før du setter ned til 1grader og lar de steke i time til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg