mandag 17. juli 2017

Koteletter i stekepose

Nyttige tips og ingredienser til svinekotelett, velkommen til oss. Ovnsstekte koteletter gir et saftig resultat og mindre oppvask. Bruk en stekepose , ildfastform eller langpanne. Krydre kotelettene med salt og pepper. Brun dem på begge sider i smør i en varm stekepanne.


Koteletter i stekepose

Jeg syns ikke det blir noe særlig godt når eg prøver å lage koteletter selv. Jeg bruner de først i stekepannen slik at de får stekeskorpe. Så salter og peprer jeg og legger i ildfast form. Men hvor mange grader, og hvor lenge?


Jeg kunne gjerne tenkt meg å ha de i ovnen i en time, hvor mange grade. Steke koteletter i ovnen, hjelp! Det er raskt å tilberede, billig i pris og egner seg godt til mye av tilbehør.


Legg den i formen, og sett formen i oppvarmet ovn (2grader). La de stå i 15minutter før du setter ned til 1grader og lar de steke i time til. Retten stekes ferdig i ovnen, da har man tid til å dekke bordet og gjøre litt ekstra ut av hverdagsmiddagen. Oppskrift finner du under.


Skrell og del løk i skiver, paprika i strimler og squash i skiver. Kotelettene skal ikke gjennomstekes. Den mest vanlige tilberedning av koteletter er vel i stekepanne, men hvorfor ikke prøve dem i ovnen? Smaker veldig godt sammen med ovnsbakte grønnsaker. Stek kotelettene raskt i en varm stekepanne.


Forvarm ovnen til ca 2grader. Jeg bruker feks sjampingnon, rødløk, gulrot og. Jeg steker alt i stekepose , tilogmed ribba til jul. Kan putte oppi løk. Hva du måtte ønske av krydder- Særlig løk med litt nellikspiker i setter veldig god smak på skyen som dannes i posen og blir til saus til skinkestek etc.


Kjøttet eller fisken blir ikke tørt, men mørt og saftig. Det er ikke nødvendig med stekepose når du steker på 1grader, som er den temperaturen vi anbefaler for de aller fleste retter. Maten blir ikke saftigere eller mørere ved bruk av stekepose. Lei av stekesprut og tørt kjøtt? Langstekte koteletter.


Koteletter i stekepose

Idag lager vi langstekte pestomarierte nakkekoteletter med ris, gulrøtter og sukkererter. Smør inn en stor ildfast form med olje eller smør. Mine koteletter har i alle fall aldri blitt som seige skosåler selv om jeg steker dem lenge. Jeg fikk et tips fra faren min om å steke de på ca.


Dersom du setter kotelettene inn i ovnen allerede nå kan du kanskje gjøre det. Blir utrolig saftig og mørt. Hadde sky fra kotelettene i sausen, som gjør sausen ekstra god. Denne oppskriften her er helt genial og ikke minst veldig enkel. Det blir best hvis det får stå lenge i ovnen, gjerne et par timer, men lager jeg det på en fridag, rekker jeg jo glatt å gjøre litt annet i mens.


Nakkekoteletter er noe alle liker, og med grønnsaker godt tilbehør blir dette en skikkelig middag. I mellomtiden har man tid til å dekke bordet og gjøre litt ekstra ut av hverdagsmiddagen. Etter en halv time tar jeg ut fatet, snur kotelettene og setter fatet inn igjen.


Etter en time i ovnen tar jeg fatet ut av ovnen og lar maten hvile i noen minutter mens vi dekker på bordet. Serveres alene, eller med en liten salat til. Legg over koteletter og hell over marinaden. Legg på lokk og sett i kald stekeovn. Nydelig gulrot- og linsesuppe.


En fyrrig variant med. Jeg tenker alltid på skrekk og gru på koteletter stekt på panna. Resultatet blir etter min erfaring veldig tørt og kjøttet blir hardt. Slik lager jeg møre koteletter. Legg ferske eller opptinte koteletter i en ovnsform.


Legg i grønnsaker du har feks løk, paprika og tomater.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg