tirsdag 11. juli 2017

Hvordan hekle fastmasker

Hvordan hekle fastmasker

Hos Hobbii finner du et stort utvalg av kvalitets Heklenåle. Alt skal vekk – Gjør et KUPP! Stor utvalg av billig garn. Ta et kast rundt nålen - Trekk tråden. Fastmasker hekles oftest rundt begge maskebuene fra omgangen under, men man kan også hekle rundt om den fremre eller bakre maskebuen.


Hekle en fm slik: Stikk heklenålen inn i masken, hent tråden med kroken og trekk gjennom masken, det er nå to masker på nålen. I dette blogginnlegget viser vi deg hvordan du hekler rundt og rundt. Det er en nyttig teknikk hvis du for eksempel skal lage bestemorruter, tepper, vesker, luer eller lignende. Vi har heklet rundt og rundt med fastmasker , men du kan hekle med den masketypen du liker best selv.


Har du lyst å lære deg å hekle ? Her finner du videoer som viser deg hvordan du hekler de vanligste maskene. Videoene er også i slow motion slik at alle forhåpentligvis skal klare å følge med. Masketypene som må kunne er: Luftmasker (o), fastmasker (x) og staver (T). Likner de to forklaringene i linkene over. Hvordan hekle rundt og rundt.


Hekle staver uten økninger, totalt 1st. Nå har du en sirkel som er ca 17. Låsen til denne pungen har jeg hatt liggende siden før jul, og jeg har grublet litt på hvordan jeg skulle få til å hekle en pung til den.


Denne er veldig liten og du kan godt putte mynter i den, men jeg bruker den til saks og stoppenål når jeg er ute og lufter hekletøyet. Gjenta til lappene er så store som du ønsker dem. Hekle da så mange bestemorsruter som du lnsker til ditt prosjekt, uansett om det er et teppe, en veske, en vest e. Når du skal hekle sammen bestemorsrutene kan du enten hekle sammen med luftmasker i et sikksakk-mønster som her eller du kan hekle sammen med fastmasker fra baksiden gjennom.


Hvordan hekle fastmasker

Når du har kontroll på luftmaskene, skal du lære å hekle fastmasker. De hekles inn i luftmaskene fra side til side, som du ser i videoen ovenfor. Tips: Hvis noe går galt- garnet faller kanskje av nålen eller du glemmer hvor langt du er kommet med masken (tro meg, det kan lett skje) – så kan du alltid dra lett i tråden du har rundt pekefingeren og starte fra begynnelsen igjen med masken. Hekle en omgang med fastmasker så får du en fin kant nederst.


Ikke bekymre deg for at det blir for smalt,. I denne begynder guide viser jeg hvordan du hækler frem og tilbage med fastmasker. Guiden indeholder luftmasker, vendemasker, fastmasker , ind og udtagninger.


Hvordan hekle fastmasker

Men først skal du have noget garn og en hæklenål. Når det feks står at du skal hekle 4lm og sett de sammen i en ring med 1kjm betyr det at man skal hekle luftmasker (se beskrivelse og tegning under) og lage en kjedemaske (se beskrivelse og tegning under) gjennom den første luftmasken du heklet. Så må man forstå enkelte andre ting. Du skjønner kanskje hvilket nivå vi ligger på her…) Så meldte det seg et behov for å hekle noen kluter. Det sparte jeg nesten bevisst til sist for å kjenne på godfølelsen jeg får av å klare noe selv uten hjelp.


For hvor vanskelig er det å hekle frem og tilbake? Eller fastmasker , som det heter på fagspråket! Når nåla er gjennom, gjøres det et kast(nålen om tråden) om tråden med nålen. Hekte kroken på tråden, dra tråden med deg tilbake gjennom masken du først stakk nålen ned i. Intruksjonsvideo på hvordan hekle fastmasker får du ved å trykke HER.


Hvordan hekle fastmasker

Krepsemasker har jeg hørt snakk om i lange tider, men aldri gått inn for å lære meg. Så nå har jeg tatt kroken i egen hånd og lært meg dette. Det er Morgendiskofta fra Sidsel Høivik som skal få flere dekorative elementer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg