onsdag 8. juni 2016

Smerter i ribbein høyre side

Smerte på høyre side kan oppstå av forskjellige årsaker. Disse kan være relatert til problemer med nyrene, blindtarmen eller bukspyttkjertelen, men det kan også være et resultat av beinproblemer med ribbein eller hoftene. Spesielt har du ingen tegn til sykdom i leveren.


Du spør så om hva dine smerter og ubehag evt kan komme av, om prøvesvarene ikke gir noen forklaring. Smerter under høyre ribbensbue er veldig vanlig.

I de aller fleste tilfellene skyldes det muskelsmerter, såkalt interkostal myalgi. En kan spesielt merke dette om morgenen hvis man har sovet med høyre siden ned. Du er blitt grundig utredet med tanke på gallestein og tatt gastroskopi med tanke på magesår eller sykdommer i magesekken.


Som nevnt finnes det en rekke mulige årsaker og diagnoser til vondt bak i ribbeina på venstre eller høyre side – symptomene må sees i helhet. Men blant annet refererte smerter fra nærliggende muskeldysfunksjon eller leddrestriksjoner (i brystryggen, ribbein og skulder) kan gi smerter i ribbeina. Det kan spesielt ha med galleblæren å gjøre.


Ofte kan veldig sterke, sure eller fet mat utløse slike stikkende smerter.

Vedvarende smerter som ved gallesteinsanfall, som er ledsaget av feber. Smertene flytter seg senere til et område lokalisert under ribbeina på høyre side. Magen er øm i dette området og ofte får man kvalme og oppkast. Galleblærebetennelse kan ses uten at man har gallestein.


For ca en uke siden våknet jeg om morgenen, med smerte i siden av brystet. Kjentes ut som det er ytterst i ribbena litt nederst på dem på høyre side. Kan ikke huske å ha slått meg eller falt eller noe,virker så oppsto av ingenting. Har kjent litt på det, men om dagen kjente jeg ikke mye, men det. Hei, jeg har den siste måneden opplevd en gradvis økende følelse av ubehag og trykk i området under de nederste ribbeina på venstre side.


I begynnelsen var plagene av en karakter som gjorde at jeg fint kunne fungere i jobb og studier, men de siste to ukene har plagene forverret seg. Innsendt spørsmål ­intense smerter høyre side under ribbebein fra front mage, rundt siden og bak under ribbebein bak i rygg, verker liksom igjennom fremme i kroppen og ut bak i rygg, må trykke hard for å lindre smerten og da blir jeg tungpustet og ikke orker å snakke, sliten, uvel , føler liksom meg ikke bra inni kroppen , har gått egentlig veldig lenge med verken over et år men komt. Noen ganger går smertene opp i nakken og ut mot skuldrene. Smertene beskrives ofte som intense, stikkende og diffuse og de trigges ofte ved bevegelse.


Muskelsmerter i ribbeina. Når det oppstår muskelsmerter i ribbeina så er dette symptomer på at noe er dysfunksjonelt og galt – du bør aldri ignorere smerter , da dette er kroppens eneste måte å fortelle deg at noe ikke stemmer. Jeg spurte x antall leger om de smertene jeg hadde, for de var tidvis temmelig store, og jeg kunne heller ikke sitte normalt, måtte gi leveren plass på en måte.

Heldigvis er det ikke så mye smerter hos meg lenger (tok bare ca år, he-he.), men har stadig mye press i området og noe smerter innimellom. Smertekarakteristika. Ved smerter andre steder i toraks er koronarsykdom mindre sannsynlig. Klemmende, trykkende eller snørende brystsmerter (koronarsykdom, ev. øsofagitt eller angst).


Som tidligere nevnt skyldes dette det meste av tiden luft i magen. Men fordi denne delen av kroppen også inneholder bukspyttkjertelen, magesekken, venstre nyre og leveren, er dette noe du rett og slett ikke kan ignorere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg