mandag 6. juni 2016

Sprutgulp

Ja, vesla har sprutgulp hver dag siden hun var ca uker. Var faktisk hos legen ang det i dag. Synes dette er et probl. Ligger dammer på gulvet. Men legen sa det samme som HS gitt.


At så lenge hun er frisk og glad og går opp i vekt, er det ingen fare. Spørsmål: Min dager gamle datter har sprutgulp et ved to anledninger, og jeg leser i en bok at det KAN være et tegn på at noe er galt… Vi er forståelig nok litt bekymret, barnet vårt gulper ved gjevne mellomrom, men da er det tydelig at hun bare har fått for mye melk. Det er vanlig at spedbarn opptil et år gulper mye, også en stund etter måltid. Lukkemuskelen til magesekken er umodent og dermed litt slakk og det skal ofte lite til før noe av melken kommer opp, kanskje sammen med luft.


Noe som hjelper en god del her, er å ikke la han ligge rett etter mat, og han kan heller ikke sitte oppreist, for da kommer det masse. Babyer med denne tilstanden har typisk sprutgulp rett etter måltider. Du skriver at gulpingen har blitt noe bedre etter Gaviscon, noe man ikke ville sett ved pylorisk stenose da dette er et rent anatomisk problem. Jeg nevner likevel tilstanden da han er i den typiske alderen man ser dette, og fordi du også beskriver sprutgulp til tider.


Noen andre som sliter med det? Her er det nesten daglig. Tror jeg har for mye melk, noe som gjør at hun spiser alt for mye. Er som regel om kvelden. Hun har aldri gjort det før men i dag hadde hun tre skikkelige stråler etter amming.


Hun hadde ammet flere ganger på noen timer (som tidligere har gått helt bra) før det skjedde. Hun virket urolig etterpå, spiste mer og slumret men klarer ikke slå seg til ro. Kan det ha noe med h. Det mest åpenbare symptomet på GØRS er naturligvis at maten kommer opp igjen. Barn som sliter med refluks kan også ha magesmerter, sprutgulp , og dårlig vektoppgang. Hvis små barn har mage- og spiserørssmerter kan de ofte svaie ryggen bakover i bro når de ligger.


HeiHa ei lita jente på uker og noen dager hvor jeg mistenker refluks. Hun gulper mye, ikke sprutgulp , bare mye. Men hun legger godt på seg og virker ikke å være særlig misfornøyd. Men jeg ser jo at hun plages med refluksen og verst er det om natta. Men idag har hun sprutgulp et ganger etter amming,er dette normalt?


Det kommer mye liksom,jeg er så bekymret Hun har ikke gulpet før,bare litt. Hun raper ikke særlig etter mat. Eller så kan du som meg bare suse gjennom alt.


Såre brystvorter går fort over, sprutgulp går over etter hvert, og etter måneder trengte jeg ikke bysse (eller amme) i søvn annet enn på kvelden. Nan ga mye sprutgulp der all maten kom i rekyl og avføringen var mørk med grønnskjær og luktet forferdelig. I tilegg hadde gutten vår mye vondt i magen. Helsesøster anbefalte HaNAN, som vi brukte fra småtten var uker, men merket egentlig ingen forskjell annet enn at melken var mindre klumpete.


Men jeg er egentlig velsignet med en baby som ikke gulper så mye. Når jeg sier sprutgulp , så trur jeg egentlig det er snakk om brekninger etter at hun har satt melk i halsen og hoster eller da jeg forsøkte å få henne til å ta smokk. Det har til sammen skjedd fire ganger, så jeg skal virkelig ikke klage. Han er en liten baby, nå er han 5kg og 65kg.


Sprutgulp

Han veier for lite, så jeg ammer så mye jeg kan. Jeg har en gutt på måned. Han ble veid før og etter amming i dag, på helsestasjonen og da hadde han fått i seg ca 90ml etter å ha fått på begge puppene. Uansett så gulper han vel. Har i ettertid skjønt at kona fikk seg en hyggelig kvel men selvsagt ikke i nærheten av den festen vi dro i gang.


Nattens høydepunkt var wet t-shirt contest og sprutgulp i fjeset. Hvem sa det var kjedelig med barn? Ingen problem, faktisk! Klassisk hjemmelørdag.


Da kommer alt i magen opp igjen, vi begge må i dusjen og jeg må begynne ammingen på nytt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg