mandag 13. juli 2015

Frosne scampi i suppe

Scampi er utrolig deilig, og det er lett og kjapt å lage. Her er en kveldsscnack som passer like godt en kveld du trengeret et alternativ til potetgullet, som når du skal servere tapas. Denne retten tar bare min å lage – men husk å legge scampien til tining noen timer før, om du har kjøpt frosne. Takk for oppskrift på scampi.


De ble veldig gode.

Jeg har vært så usikker på dette, om de skulle skrelles før eller etter steking, , frosne eller kokte osv, men nå har jeg lært hva som er best. Bor delvis i Spania og her er det store, flotte, ferske scampi å få kjøpt rimelig. Det benytter jeg meg av. Easy made red curry soup with prawns and rice noodles recipe in english at the bottom of the page. Curry er en gjenganger hos meg og denne smakfulle suppen med scampi og risnudler er en super ukemiddag som du lett lager på omtrent minutter.


Du kan lage den fra bunnen av eller bruke en ferdig pasta til å smaksette suppen. Ingenting er så digg på en kald vinterdag som en rask suppe å varme seg på.

Du freser raskt noen grønnsaker og tilsetter Tom Kha pasta, hønsebuljong og kokosmelk og lar det putre ett par minutter før du har i scampi. Suppen er ferdig på ca minutter. Fres chilli, hvitløk, løk og ingefær i en god slant olje i et par minutter. Tilsett vann, buljongterning og kokosmelk og la det hele koke opp og småkoke i 5-minutter.


Tilsett videre grønnsakene og krydderet (bortsett fra persillen) og kok videre på svak varme i minutter. Rett før servering tilsettes scampien og kruspersillen. Skal du beholde den gode scampi -smaken er det viktig å ikke være altfor ivrig. Ikke stek alt i samme slengen og vent med å vende inn scampien til alle sitter som tente lys.


Denne suppen ble servert til middag i går, den ble utrolig god. Brukte rød carrypaste, ss, så ble litt sterk så jeg tok litt mer cocosmelk i, mest for mine barn som ikke liker for sterk mat, men for meg var den perfekt. Smelt smør i en stekepanne og surr løk og chilipepper.


Legg i scampi , og stek raskt på sterk varme i noen minutter. Tilsett fiskefon tomater, sukkererter og crème fraîche. Asiatisk suppe med kylling og scampi En fantastisk smaksbombe du garantert kommer til å lage igjen.


Trykk på stjernene for å gi din vurdering.

Jeg serverte denne suppen i besøk i dag til et par og tjue gjester. Byttet ut rekene med scampi og kamskjell og hadde i chilli som du anbefalte. Den slo virkelig an hos alle fra til år. Pannen var så godt som bunnskrapt etter både to og tre forsyninger hos gjestene.


Kokos- og chilisuppe med stekte scampi. Jeg er veldig svak for en god suppe ! Tin de frosne scampiene i en bolle med vann. Del hvitløken i skiver og chilien i biter eller lange strimler. Hell oljen i stekepannen. Legg hvitløk og chili i oljen og stek det på svak til middels varme i 8-min.


Dette er godt sammen med ris, nudler eller rett og slett godt brød. Tin scampiene og tørk av dem. Freses i varm panne med Chiliolje. Stek små porsjoner om gangen, ca min. Ha i en bolle og la folk forsyne seg som fingermat.


Hei, så enkelt har jeg aldri gjort det før. Men gjett hva jeg skal prøve neste gang jeg har scampi – bare olje og hvitløk. Serveres nykokt og varm - med masse frisk koriander. Tips: Galangal kan erstattes med ingefær selv om smaken ikke er helt den samme.


Kaffirlimeblader har en nydelig lime- og sitrusaroma som gir en markant smak og dybde til retten. Vår kalkulator regner ut næringsinnholdet på oppskriftene våre. Egg kan godt holde i månedsvis i romtemperatur. Min oldemor hadde høner og når de ble slaktet om høsten hadde hun egg nokk til at det varte til slutten av april.


Du blander kalk og vann til en tynn suppe , vasker eggene godt i kokende vann og legger de ned på glass i kalkblandingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg