fredag 3. juli 2015

Slimpropp eller utflod

Slimpropp og fødsel. Når fødselen nærmer seg, vil livmorhalsen modnes og bli myk og tøyelig. Da opplever mange at det kommer mer slim som utflod , ofte blandet med litt brunt, gammelt blod eller friskt blod. Hos noen kommer slimet ut litt og litt over ti hos andre kommer en større mengde samtidig. Idag merka jeg plutselig at det ble veldig fuktig i trusa, trodde jeg lakk fostervann for jeg ble våt helt ut i buksa så fikk en fin mørk flekk i skrittet (i familieselskap selvfølgelig) #128547; Men ser at det er hvitt utflod , litt tykt av det som ikke hadde trukket inn i buksa og trusa.


Da kan mange kvinner oppleve at det kommer slim som utflod. Dette kan gjerne være blandet med litt brunt, gammelt eller friskt blod. Mens noen tydelig vil merke en slimpropp vil andre ikke merke den i det hele tatt.


Det vil variere hvor mye slim som kommer ut. En løsnet slimpropp trenger ikke å bety at fødselen er i gang. Har den siste uken hatt mye slimete utflod , noe som jo kan være normalt.


Har hatt MYE av dette tidligere i svangerskapet, frem til uke ca, før det nå kom tilbake. Men, det er litt annerledes konsistens på det enn hvordan utfloden var. Kan det være slimproppen som går litt etter litt? Jeg har hatt mange kynnere og nedpress siste uken, og det har blitt enda verre nå. Jeg har vært på kontroll, men jeg skulle bare ta det med ro.


Utfloden min har siste tiden vært endel vannete, så lurer fælt på om det kan være slimproppen som gradvis kommer eller om det kun er slimete utflod. I noen tilfeller skjer det til og med at den ikke kommer ut før under selve fødselen. Den kan være alt i fra helt gjennomsiktig, lett gulaktig, beige til å være rosaaktig eller blodig.


Svar fra jordmor: Dette er ikke en slimpropp , men det du beskrev er vanlig i begynnelsen av svangerskapet. Det er en hel del som har litt blodtilblandet utflod i begynnelsen, slimhinnene blir skjøre i graviditeten og mer lettblødende. Håper alt er greit, og at du har kontaktet din jordmor eller lege. Mot slutten av graviditeten vil mormunnen utvide seg. Utvidelsen kan medføre at hele eller deler av dette tykke sekretet løsner og kommer ut som vaginal utflod.


Ikke alle merker en slik økt utflod. Jeg tror ikke at det er en slimpropp. Du har hatt smerter som nå er borte og liten blødning, så du kan se det an. Fortsett med p-pillene. Vent med å ha samleie til du har sluttet å ha blødning.


Hvis du får mer smerter, feber eller økende blødning, så bør du få en sjekk hos din fastlege. Helsenett ble opprinnelig utviklet som ledd i det forebyggende arbeidet drevet av Den norske lægeforening, Norges Apotekerforening og Den norske tannlegeforening i samarbeid med et stort antall fagfolk, pasientorganisasjoner og institusjoner. Satt på huk i dusjen i går for å fiffe meg opp litt med barbering blandt annet. Og når jeg satt der i en ganske ukomfortabel stilling oppdaget jeg at det hang noe ut nedentil. Tok tak i et, og det var en slimpropp av et eller annet slag.


Noen som kan fortelle h. Jeg lurer på om slimproppen min har gått i dag, ihvertfall deler av den. Har lest det kan ta flere uker fra den går til fødselen starter, men med over uker før termin blir jeg litt beskymret. Du må registrere deg før du kan skrive innlegg, delta i terminklubber og foreldregrupper eller stille spørsmål til fagpersonalet. Er dette slimpropp ?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg