torsdag 16. juli 2015

Baby 6 mnd våkner ofte om natten

Så mye våkner barn: Ved måneders alder: prosent våknet tre eller flere ganger i løpet av natten. Ved måneders alder: prosent våknet mer enn tre ganger om natten. Altså må du bare finne deg i at babyen våkner flere ganger om natten. Etter disse månedene kan du lære bort at klokken fem er natt – til og med når barnet våkner og vil ha mat.


Gi litt mat, og putt ham tilbake i sengen igjen. Men å legge ham ned i senga si etter han har sovna er tilnærmet umulig.

Når han våkner om natta derimot, er det mye gråt, og han våkner igjen etter jeg har gjort som over, etter bare et par minutter, så da må jeg opp og gjenta kanskje 3-ganger og det er vanskelig å ikke bare amme i søvn for å bare få ro. Sover vanligvis 16–timer i døgnet. Dagsøvn minst ganger (formiddag og ettermiddag).


Kan læres til å sove hele natten etter at barnet har begynt med. Er det noe å gjøre med det eller må jeg bare håpe på at det går over så fort som mulig? Babyen min på seks måneder sov fint om natta før.


Han sovnet ved 20-tiden, våknet etter 7-timer og sov videre til kl. Nå våkner han minst en gang før vi legger oss, og flere ganger om natta. Søvnforstyrrelser hos friske barn er ofte lært atferd.

Opplever det å få belønning for å våkne kan det våkne i den lette søvnfasen. Gutten min på mnd har også begynt å våkne ofte om natta. Har forsøkt å gi han mme på flaske i tillegg til det jeg blander i grøten (også risgrøt fra holle) for ei på barselgruppa sa det gjorde underverker på jenta hennes, men han nekter å drikke det. Baby snart mnd våkner hver bidige time hver natt.


Barnepsykolog og forfatter Elisabeth Gerhardsen sier at det kan være mange årsaker til at barn våkner om natten. En ting hun mener foreldre bør være obs på, er om barnet kan være overtrøtt. Barn som er overtrøtte har vanskelig for å sovne, er urolige om natta og kan likevel våkne alt for tidlig på morgenen. Ammer henne forsatt rundt kl 22.


Behov for søvn endrer seg ved mnd. Altså når dette starter ettersom du forteller. Regresjon betyr altså tilbakefall. I tillegg er det et enormt utviklingssprang, både fysisk og psykisk.


Før våknet min datter på 1mnd 5- ganger om natten , noen ganger flere, og noen ganger falt hun ordentlig i søvn først ved 02. Jeg hadde seriøs søvnmangel og var desperat. Da hun fikk tyngdeposen på første natt falt hun i søvn av seg selv på kun min OG hun sov gjennom for første gang i sitt liv. Noen barn sover godt hele natta , omtrent fra de blir født. Urettferdig, og utrolig provoserende for foreldre som aldri får sove mer enn et par timer sammenhengende.


For dem som sliter med å få babyen til å sove, er det naturlig å ty til søvnråd fra eksperter og fagbøker (vi har samlet noen av de beste lenger ned). I natt bæsjet hun tre ganger, og våkner selvfølgelig hver gang bleien ble skiftet.

Da er det hyl og skrik fordi hun vil ikke sove igjen. Jeg kan ikke la henne ligge med bæsjebleier hele natten , fordi hun blir sår. Jeg gjorde det rundt ti mnd , med resultatet at jeg mistet melken, ungen våknet like ofte - om ikke oftere, og ble umulig å trøste på en enkel måte. Vi prøvde også den klassiske pappen fikser natten , uten noe hell. Det var ikke så ofte fø.


Barn som våkner mange ganger om natta , kan drive foreldre til vanvidd. Hvordan skal man takle det og hva gjør man for å få barnet til å sove igjen? Svaret gir seg ikke selv, og. Angst og søvnforstyrrelser Hvorfor våkner jeg alltid klokken om natten ?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg