Har dere noen forslag til noen leker eller aktiviteter vi kan ha med barna i barnehagen hvor de lærer noe? Barnehagen er veldig opptatt av at man skal lære noe eller utvikle noe gjennom alt vi gjør (eks utvikle språk eller motorikk eller lære å samarbeide). Nye leker er alltid til glede for.
Denne aktiviteten passer best ute i skogen, og minner om “Alle mine duer”. Alle elevene stiller seg ved siden av hverandre på en lang rekke. Bruk gjerne en trestamme e.
Lag en linje også på motsatt side et stykke unna (ca. meter), der elevene skal løpe over. Læreren stiller seg i midten. Matlaging og måltider er daglige aktiviteter i barnehagen som også er viktige pedagogiske arenaer.
Dette verktøyet vil gi dere faglig påfyll og inspirasjon til hvordan dere sammen med barna kan gjennomføre mat- og måltidsaktiviteter i deres barnehage. Alle påstandene er basert på rammeplanen og andre styringsdokument for barnehagen. Her får du eksempler på hvordan fylker og kommuner jobber systematisk for å øke daglig fysisk aktivitet i barnehagen. Du kan også lese om hvordan barnehager tilrettelegger inne- og utemiljø, bruker nærmiljø og utvikler ansattes kompetanse.
Aktivitetskort, idehefter, øktplaner og andre eksempler fra barnehagene er samlet i Verktøykassen, hvor du får inspirasjon og ideer til din.
Digital praksis i barnehagen. Ifølge rammeplanen skal barnehagens digitale praksis bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. Modellen kan benyttes både i forarbeidet, planleggingen, gjennomføringen av en pedagogisk aktivitet , og som et verktøy for å reflektere over aktiviteten i etterkant. En barne- og ungdomsarbeider jobber på ulike arenaer.
Skole og barnehage har læreplaner og rammeplaner som styrer arbeidet. Eksempler på ulike pedagogiske tenkemåter: Barnehage 1. I denne barnehagen legger vi vekt på at barnehagedagen skal være trygg og forutsigbar for barn og foreldre. Vi har en fast dagsrytme som vi følger. Hun er ansatt utenpå grunnbemanningen i Granåslia barnehage i Trondheim. Fra klokken ni om morgenen til halv tre på ettermiddagen har disse fire barna to voksne rundt seg hele tiden — i rom som er tilrettelagt og forberedt for de planlagte aktivitetene.
Forankring i rammeplan. Barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme bevegelsesglede og motorisk utvikling (s. 6). Personalet skal gi barna tilgang til varierte og utfordrende bevegelsesmiljøer, sanseopplevelser og kroppslig lek, ute og inne, i og utenfor barnehageområdet (s. 18).
Det enkelte barnet sees i et livslangt løp der barnehagen legger et viktig grunnlag for gode vekstvilkår. Rommene i barnehagen har ulike funksjoner som formingsrom, fellesarealer for fysisk aktivitet , garderobe og kjøkken. En stor utelekeplass byr på varierte aktiviteter , og nærmiljøet brukes til tur og opplevelser.
Didaktisk planlegging handler om å tenke systematisk om pedagogisk arbeid i barnehagen. En aktivitet med barn skal alltid planlegges ut fra: Hvorfor? Gjennom aktivitet og utforskning utvikles barn ikke bare fysisk og motorisk, men også kognitivt, sosialt og emosjonelt. Det pedagogiske fundamentet er lekbasert læring (playful learning).
Kjerneområder i førskoleopplegget er sosial kompetanse, selvregulering, språk og matematikk. Barnehager på Agder skal være med på å utvikle og prøve ut førskoleopplegget. Kontaktinformasjon. Hver avdeling har sitt eget rom hvor de leker, spiser og har sine samlinger, bursdagsfeiringer og holder på med pedagogiske aktiviteter.
De har også hver sin garderobe på hver ende av bygget. I tillegg til disse rommene finnes også et stort gymrom og et felles lekerom. De voksne i Svartholtet skal være barnas medforsker, hjelper og veileder.
Personer som er fast eller midlertidig ansatt i barnehagen eller utfører pedagogiske oppgaver etter loven, skal ikke bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet i arbeidstiden. Forbudet gjelder når personen befinner seg på barnehagens område eller deltar på aktiviteter i regi av barnehagen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.