tirsdag 10. desember 2019

Samarbeidsleker i klasserommet

Samarbeidsleker , øvelser og ikke-konkurrerende øvelser. En av de viktigste virkemidlene for å skape motivasjon for ART- trening er leker. Bilvask Utstyr: - Alle barna lager en trang korridor ved at det lages to parallelle rekker hvor alle står på kne.


Ett barn er bilen som skal vaskes, og krabber gjennom korridoren. Når eleven har gått ut på gangen, får seks tegnere komme frem til tavla og tegne en tegning hver. Det kan være lurt å gi de en tidsramme, f. Deretter får eleven ute på gangen komme inn i klasserommet igjen.


Formålet vil være ulikt etter hvordan den brukes. Sola kan brukes når en snakker om vennskap. Tips: For å avansere kan det være lov at folk som ikke blir spurt om å bytte vann allikevel kan bytte plass innbyrdes.


Små leker er fine å ha som belønning for god oppførsel i klasserommet men og som en del av læringen, så her kommer noen flere: Fisk Utstyr: Klipp en fisk av papir. Del klassen inn i grupper på tre elever. Du trenger en papirfisk pr gruppe. En elev stiller spørsmål. Ressursbanken har blitt oppdatert, og siden du leter etter er flyttet eller fjernet.


Bruk søkefeltet eller kategorierene for å finne denne eller andre gode ressurser, eller send oss en e-post om det er noe spesielt du er på jakt etter! I oppstarten av et nytt skoleår vil det i mange klasser være behov for å bruke tid på å bli bedre kjent med hverandre eller for å starte skoleåret for å skape et godt og trygt miljø i klassen. Du kan søke etter ønsket informasjon, eller sortere etter fag, navn, forfatter, klassetrinn, stikkord eller forfatter ved å klikke på tittelen. SAMARBEIDSLEKER , ØVELSER OG IKKE–KONKURRERENDE ØVELSER En samling med samarbeidsleker samlet av Cathrine Tuengen og Gro Hilde Nordbotten. Ressursbank og undervisningsopplegg i kroppsøving - Enkeltøvelser og ferdige undervisningsopplegg i kroppsøving - Frigjør verdifull tid.


De to andre konkurrerer. Aktivitetskassen - Din verktøykasse for kroppsøving og fysisk aktivitet. Sett opp paddehatter i en rekke. Feks med de grønne øverst og de gule nederst. Ett av lagene får røde baller og det andre laget får blå baller.


Vil tipse om en ubergøy lek som heter stavmikserleken. Du blander eller ting i stavmikseren. Så skal folket smake. De som gjetter ingrediensene har vunnet.


Jeg tenkte kanskje dere her inne visste hva som var gøy å gjøre. Lekene du ramser opp er gode leker, men jeg trenger leker som foregår inne. Leker ol som vi kan gjøre inne i klasserommet , i begynnelse og slutten av en time.


Det er viktig at du lærer navn så fort som mulig og bruker dem. Derfor kan en del navneleker og bli kjent-leker være nyttige. I klasserommet forholder vi oss til ulike læringsstiler, læringsstrategier, til elevenes personlighet og temperament. Her er noen eksempler.


Det er mange variabler vi må ta hensyn til i de valgene vi tar. Relasjonen til elevene er grunnlaget for de tilpassingene vi gjør. I tillegg finner du bakerst i boka forslag til mange timeopplegg og en kategorisering av leker til ulike formål, som for eksempel: Bli kjent-leker, samarbeidsleker , leker for utholdenhet, styrke og balanse, leker for små rom og ballsidighet.


Boka har egne notatfelt slik at den blir et personlig og nyttig arbeidsredskap.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg