tirsdag 17. desember 2019

Sprø vafler det søte liv

Sprø vafler det søte liv

Alt er testet ut, bakt og smakt av meg. Alle oppskriftene er garantert gode og enkle å få til. Jeg håper du lar deg friste!


Jeg deler jevnlig ut flotte giveaways, så det lønner seg å følge med! Det søte liv har 300. Men så utrolig det enn kan høres, har jeg ikke lagt ut den aller, aller beste vaffeloppskriften jeg vet om.


Møllhausen konditori var Oslos travleste konditori på 90-tallet, med fantastisk. I forbindelse med lansering av en egen kokebok deler hun oppskriften på den aller, aller beste vaffeloppskriften hun vet. En tykk og god røre med kefir eller surmelk, mel og egg gir perfekte, myke vafler du bare må stappe innpå. Hvis du heller vil ha vaflene dine lette og sprø , inneholder de ikke surmelk og ofte heller ikke egg, som gjelder for blant andre rømmevafler.


Noen ganger kan det nemlig bli litt for mye grovmel… Men å lage vafler en fin måte å få utnyttet rester på og varer som går ut på dato. Brødpuddingen er best når den er varm og nydelig, men også god servert kald. I dag har jeg stekt tørre vafler etter oppskrift som jeg fikk av min mormor. Enkelt og raskt å lage, og faller i smak hos de fleste.


Så her ble der servert vafler og saft på terassen i dag, til stor glede for store og små i nabolaget. Noen liker vaflene sprø , andre liker dem myke. Jeg personlig synes at vaflene er best myke! Og det blir de når du tilsetter masse surmelk i vaffelrøren.


Sprø vafler kan spises som dessert, gjerne dyppet i sjokolade og servert med krem og frukt, som kake til kaffekoppen i solveggen, eller du kan ta med noen hjerter smurt med pålegg i tursekken. Nistevarianten er tilsatt litt havregryn og melk. Om du heller vil ha kakevarianten, dropp gryn og melk. Smør vaffeljernet med litt smør og stek hver vaffel i ca halvannet minutt, eller til de er gylllenbrune.


Avkjøl vaflene på rist, og gjenta med resten av røren. Disse vaflene er best å oppbevare på boks. Du har mest sannsynlig stekt vafler feil hele livet. Du kan variere røren og lage dem søte eller.


Sprø vafler det søte liv

Denne Pinnen ble oppdaget av R Holm. Erstatter du noe av melken med fløte eller rømme blir de ekstra sprø og gode. Bruk gjerne opp rester, om de så vidt har gått ut på dato, spiller det ingen rolle. Hvis du ønsker en noe “sunnere” vaffel kan du blande inn litt grovt mel eller havregryn.


Ha alt det tørre i en bolle og spe med litt av melken om gangen. Oppdag (og lagre!) dine egne Pins på Pinterest. Rør godt mellom hver gang for å få en glatt røre uten melklumper.


Sprø vafler det søte liv

Rør inn eggene og tilsett smeltet smør. Juster røren med litt vann eller melk om den er for tykk. Stek vaflene og server dem gjerne varme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg