mandag 23. desember 2019

Koke pinnekjøtt dagen før

Kan brukes på alle koketopper, også induksjon. Sv: Kan man koke pinnekjøttet dagen før servering? Jeg leste en gang at det går an å koke pinnekjøtt i dampsafter. Fordelen er at man kan ha på så mye vann man vil uten at kjøttet blir liggende i vann, dermed behøver man ikke å passe på at det ikke koker tørt.


Pappa gjør også ofte det. Men har glemt å spørre hvordan han oppbevarer det i mellomtiden.

Hørte nettopp et annet tips (som jeg ikke kan gå god for, da jeg ikke har prøvd) som gikk ut på å dampe pinnekjøttet noen dager i forveien, fryse det ne for så å ha det under grillen noen minutter før servering. Slik kokes pinnekjøtt ! Ta en inntørket sau, en bunt bjørkepinner og stable kjøttet i den største gryten du har. Snart sprer den mest frydefulle duften seg i heimen. Før i tiden var det også vanlig, blant annet i Trøndelag, å steke kjøttet i panne eller hengende over åpne glør. I videoen nedenfor kan du se hvordan vårt smakspanel reagerte da vi serverte dem dampet pinnekjøtt og dampet pinnekjøtt som var grillet i etterkant.


Det beste pinnekjøttet er like før det slipper pinnene helt, da er det litt fast i formen og saftig og fint. I nesten alle norske hjem lages det mat til jul man ikke tilbereder ellers i året.

Ofte oppstår det dermed spørsmål som man raskt trenger svar på, og noen ganger midt i matlagingen eller samme dag det skal tilberedes. Hvor mye pinnekjøtt skal jeg beregne per person? Men en dag like før jul ville NRK-ansatt Øyvind Sandnes bevise at hans måte å lage pinnekjøtt på var den. Iflølge NRK-kokken er det lurt å koke noen ekstra poteter ved siden av for å. I tørket tilstand stod sauesidene seg godt i lang tid.


Dagen før det skulle tillages pinnekjøtt ble en saueside eller to tatt inn fra stabburet, skåret opp på langs mellom ribbene, og lagt i kaldt vann. Alt etter hvor salte de var måtte de vannes ut noen timer, gjerne over natta. Det er ikke rart at pinnekjøttet ikke er så populært på Østlandet som det er på Vestlandet og i særdeleshet her i Rogaland. Jeg har års erfaring med pinnekjøtt , og på Østlandet gjøres ofte en stor feil. I alle oppskriftene som er laget av østlendinger står det at pinnejøttet skal koke til kjøttet løsner fra beina, ca.


Så til tillagingen. Bytt vann to tre ganger (veldig viktig om pinnekjøttet er både saltet og røkt). Pinnekjøtt dagen derpå. Må vel ha det i kjøleskapet i mellomtiden.


Og hva slags saus bruker dere til pinnekjøtt ? Takler veldig dårlig stress, så pinnekjøtt er det eneste jeg våger å lage til andre. Jeg lager mye og må derfor koke opp kjøttet i flere omganger, så jeg trenger komfyren for å varme opp igjen. Jeg fikk høre av svigerinnen min at den ene ikke likte pinnekjøtt og at hun heller ønsket å få ribbe.

De andre ønsker pinnekjøtt. Vi bruker mest pinnekjøtt , men min far hadde tradisjon med ribbe, så vi har noen ribbebiter også hver jul for hans del. Viktig med tradisjoner.


Noen år har vi dampet ribba sammen med pinnekjøttet, før vi legger alt inn i ovnen for en liten stekning etterpå. Navnet pinnekjøtt kommer av dampkokemetoden, damping over bjørkepinner, i dag byttet jeg ut bjørkepinnene med mandelpoteter. Litt skeptisk, mandelpoteter har en tendens til å koke i stykker hvis de blir kokt i mer enn minutter.


Kjøttet får tilbake sin naturlige væskebalanse og saltmengden reduseres. Utvanningstiden varierer litt etter hvor mye kjøttet er tørket, tykkelsen på kjøttstykkene og temperatur på vannet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg