tirsdag 2. juli 2019

Vektoppgang uke 18

Merkelig nok føles uker et hav lenger enn uker og i starten av denne uka føler jeg meg igjen fin og gravid. Sist ukes tanker om en stor vektoppgang spøker i bakhodet der jeg drar frem baderoms vekta etter den økende appetitten de siste ukene. Sist graviditet var startvekt 69kg og vektoppgang totalt 11kg (først kg ned så kg opp). Regn ut din vektøkning under graviditeten med vår vektkalkulator. Hvor mye er det normalt å gå opp i vekt når man er gravid?


Går man mest opp i vekt i begynnelsen av graviditeten eller kommer vektoppgangen i slutten av graviditeten? Regn ut hvordan din vektøkning bør se ut måned for måned under graviditeten. Barnet skal ha oppnådd fødselsvekt rundt to uker etter fødsel. Barn som ikke har en jevn vektøkning etter den første vektnedgangen etter fødsel, bør følges opp av helsestasjonen.


Dette er generelle retningslinjer. Er du i tvil om hva som er normal vektutvikling for ditt barn, ta kontakt med helsestasjonen for personlig tilpasset veiledning. Anbefalt vektoppgang for undervektige er 1kg- kg. Her anbefales vektøkning ut fra hvilken KMI den gravide har ved begynnelsen av svangerskapet.


Det deles inn i undervektige som bør gå opp mellom 12. De med fedme bør ikke gå opp mer enn – kilo. Jeg fant ut juni at jeg var gravi da hadde jeg brukt de siste 5-mnd på å slanke meg fra 99kg til 68kg. Jeg hadde ingen vektoppgang før sent i svangerskapet med nr 1. Ser ut til at det blir slik den gangen her også. Ikke gått på ett gram enda.


Forøvrig er dette med vektoppgang veldig individuelt - som nevnt over la jeg på meg i bøttevis (kg), men jeg var tynn i utgangspunktet og trengte nok litt ekstra. I tillegg til at det meste av min vektoppgang faktisk var vann, noe man heller ikke har kontroll over. Gikk opp kg frem til uke og ytterligere kg fra uke til 40. Graviditet: LLurer p hvor masse det er normalt g opp under gr.


Har lest mye om at liten vektoppgang hos mor k. Se det aktuelle ukenummeret og oversett mellom ukenumre og datoer på Ukenr. Uke begynner mandag 27. Drit i hva legen sa, du skal ikke slanke deg nå. Spise sunt ja, men er man sulten så er man sulten. Første gangen hadde jeg gått opp under en kilo da jeg var uker , denne gangen hadde jeg gått opp kg på samme tid.


Forrige gang la jeg på meg til sammen kg, denne gangen har jeg gått opp og har ca fire uker igjen (samme startvekt). Overvektige har mindre behov for vektoppgang i svangerskapet. Har du en KMI på over er det nok å legge på seg 5-kg i svangerskapet.


Husk å spise sunn og næringsrik mat selv om matlysten ikke er på topp. Du behøver ikke å spise for to, energibehovet ditt er rundt 2-3kcal ekstra per dag. I uke er det normalt å ha gått opp ca. Etter det (altså fra uke til uke 22), er det normalt gått opp kg (minst og max for normalvektige), og jeg har gått opp 5. Endringer i mors sirkulasjon.


Omkring 6ml av mors blod flyter gjennom morkaken hvert minutt den siste måneden i svangerskapet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg