onsdag 10. juli 2019

Klumper bakerst på tunga

De kulene du har bakerst på tungen er såkalte tungepapiller, nærmere bestemt tungens store bakre papiller (papillae circumvallatae). Han tror kansje smaksløkene ser sånn ut helt nede med svelget men det har jeg vanskelig for å tro da jeg ikke har op. Jeg har fått røde klumper helt bakerst på tungen.


Disse ser jeg ikke uten å geipe, de ligger altså ganske langt bak, og er altså ikke noe synlig problem. Lurer allikevel på om noen vet noe om hva det kan være, evt. Nokre gonger, som i går då eg åt nudlar, kjende eg den ikkje ein gong Men den byrja som laus, og eg hadde håp om å enten svelgje den ned eller få den opp (fekk opp litt!) men nå sit han godt Eg trur ikkje at eg har hatt betennelse i mandlane før, men det kan jo henda.

Har et par klumper i underlivet og de ligger inne under huden, litt langt bak. Det er vondt å sve. Første gang man får viruset i kroppen kan man imidlertid bli syk med feber, slapphet og små blemmer på leppe, tunge og tannkjøtt.


Symptomer på denne sykdommen er vondt i halsen, lett feber og 1-mm store blemmer på tungen , på innsiden av kinn eller lepper og på tannkjøttet. Barnet blir vanligvis smittet gjennom hudkontakt, dråpesmitte og avføring. De forsvinner vanligvis i løpet av 1-uker, avslutter hun. Infeksjoner som kan gi sår på tungen inkluderer candida, herpes simplex, helvetesild (varicella-zoster), coxsackie, HIV og syfilis.


Autoimmune sykdommer kan også gi sår på tungen.

Jeg spiste yoghurt en kveld og etter det merket jeg noe bakerst på tunga. Akkurat som når du har noe popcorn skall bakerst tunga og du prøver å få det vekk. Jeg skjønte ikke hva som skjedde så jeg kikket i speilet.


Rett foran de prikkene bakerst i tunga på høyresiden så var det en liten blemme. Til tider merker jeg den mer enn vanlig. Har alltid vært redd for at det kan være noe slags kreftsykdom og har derfor bedt min fastlege kikke på det ganger i løpet av årene. Begge gangene har han bare kikket fort ned i halsen med en pinne på tunga , samtidig som han kjente raskt etter klumper på utsiden av halsen.


Vorter på tungen - papillom på tungen. Uansett hva så kommer blemma i veien når man rører tunga. Her er et lite kjerringråd mot problemet. Har noen her peiling på hva det kan være, hvorfor man får det, og om det finnes en måte man kan bli kvitt det fort på ? På undersiden er den tynn og glatt, og i midten er den forbundet med tungebåndet (frenulum linguae), som utgår fra slimhinnen i bunnen av munnhulen. På oversiden er tungeslimhinnen derimot tykk og ru, i henhold til de mekaniske oppgavene som tungen skal ivareta.


Tungen er kledd med slimhinne. Mangler vises på tungen. Skraper du bort dette belegget, ser du at slimhinnen eller tungen under er skarpt rød og blør lett. Soppinfeksjon i munnhulen kan også ses som røde flekker uten hvitt belegg.


Symptomopplevelser hos kvinner med Sjögrens syndrom - Tidsskrift.

Reaksjonen vil da kunne vre noe annerledes p tungen enn ellers i. Blemmer bakerst på tungen. Flere virus kan forrsake blemmer i munnen, men Herpes simplex virus (HSV). Fortsettelse av kommentarer fra side om blemmer på tunga. Marte skrev: Hei, jeg var forkjølet i en uke, og etter det gikk over fikk jeg en slags blemme på siden av tunga.


Vorteliknende prikker p tungen og redusert smakssans - Online. P tungen kan dette arte seg som for eksempel fargeforandringer, endringer i slimhinnestruktur eller ogs i form av vskefylte blemmer og sr. A hårete eller belegg på tungen er et ganske vanlig problem, vanligvis ikke forbundet med en alvorlig sykdom eller sykdom. Ved geografisk tunge.


Rødme marginalt på tungen. Sort eller brungul hårete tunge (lingua villosa nigra). Ukjent etiologi, men misfargingen kan muligens skyldes mikroorganismer og tobakk.


Sårene, eller blemmene, er vanligvis grunne og omgitt av en rød kant, og antallet kan variere mellom én og fire (eller flere). Størrelsene på sårene kan være fra et par millimeter til et par centimeter, og kan bli utrolig vonde. Har du slitt med dårlig ånde og funnet en eller flere gulhvite små klumper bak i munnen som stinker helt forferdelig når du knuser dem mellom fingrene?


Disse er ikke farlige, men kan være ganske ekle og irriterende dersom de dukker opp med jevne mellomrom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg