onsdag 3. juli 2019

Veiledet lek

Playful learning er en amerikansk tilnærming som fokuserer på læring gjennom bruk av både fri og veiledet lek. Lekbasert læring framhever både fri lek og veiledet lek som to former for lek som er særlig viktige. Funn i Agderprosjektet viser at barnehager som jobber bevisst med veiledet lek eller lekbasert læring også har hatt mindre aktiviteter som er lite lekbetont, som oppgaveark. Samtidig lekte de voksne mer med barna, poengterte ten Braak. Opplegget lekbasert læring, som er utviklet for femåringene, bidro til færre henvisninger til PPT.


Denne type lek kaller Sommer for veiledet lek , i motsetning til fri lek.

Veiledet skriving med de yngste 11. Charlottenlund barneskole har i samarbeid med Skrivesenteret utviklet en modell for veiledet skriving. Den frie leken er viktig for at barna skal få være barn, for trivsel, helse og læring. I veiledet lek har barnehagelæreren en plan for hvilke temaer han eller hun ønsker å jobbe med.


Forskning viser at barnas læringsutbytte styrkes dersom det, i tillegg til den frie leken, tilrettelegges for at barn og voksne leker sammen med nye tema. Gjennom veiledet lek blir barna kjent med aktiviteter og materiell som stimulerer til forståelse for matematikk. Se filmen I faglitteraturen snakker man om utforskning (inquiry) som en måte å lære på.


Relasjoner, lek og natur er tre viktige temaer som er verdt å ta vare på i den nordiske barnehagemodellen, mener Berit Bae. Disse forskerne anvender begrepet fri lek og beskriver den som satt i gang av og styrt av barn.

Lek og undervisning er ikke det samme. VG har den siste uka vist oss hverdagen til de yngste elevene i skolen. Kunnskapsministeren har tatt til orde for at elever i småskolen må ha tid til lek. Begrepene lekbasert læring, lekende læring og veiledet lek blir brukt om undervisningsaktiviteter som lærerne bør bruke, og som noen mener er effektive for små barns læring. Men gir det mening å kalle dette lek ? Blir det lek når en lærer instruerer elever gjennom en hånddukke, eller når man dissekerer en.


Tittelen Tid for lek og læring. Bedre innhold i barnehagen er misvisende, både fordi forslagene innebærer at barn i lekealder får mindre tid til lek , og fordi de bryter med barnehagens tradisjon for å skape et læringsmiljø på små barns premisser. Den andre gruppen er opptatt av lek og faglig læring og hevder at voksne må engasjere seg i barnas lek om den skal bidra til at barn tilegner seg kunnskap og utvikler faglige ferdigheter. Særlig fremheves to former for lek , nemlig fri lek og veiledet lek. Fri lek alene eller sammen med andre gir dem mulighet til å utforske nye ord og nye tema.


Denne forskningen viser at barn lærer best gjennom 1) fri lek og 2) veiledet lek. Barnas initiativ og medvirkning vektlegges, og de får være aktive og engasjerte, se mening og samspille med andre. Vi voksne er de som bestemmer om barn skal måles på hva de kan, det er ikke lekens begrunnelse. Det skal en oppmuntre til.


Barn regner ikke den læringsstyrte leken ( veiledet lek ) med pedagogiske mål i sikte som lek , men som noe helt annet. Butikklek gir rike muligheter til å stimulere språk, tallforståelse, sosiale ferdigheter og selvregulering, som er alle er sentrale kompetanseområder i Agderprosjektet. Elevene har et eiendomsforhold til sine egne tekster og bestemmer selv hvor mye hjelp de ønsker å motta.


Lek er viktig fordi den tilfredsstiller både psykiske og fysiske behov.

Både barnehage og skole baserer seg på lekbasert læring (playful learning), som inkluderer både fri lek og veiledet lek. Barns frie lek er spontan og uten voksenstyring. Barna bruker de lekene de er opptatt av og går inn i roller som de syns det er morsomt å utforske. Oslo Høyres mål er at alle barn skal kunne godt nok norsk før de begynner på skolen. Lærer matte i barnehagen.


Lenge ble alt som hadde med tall å gjøre holdt utenfor barnehagene, men nå brukes lek med klosser, vann og terninger til å fange interessen for tall hos de aller minste. Her blir ny læring bakt inn i meningsfulle kontekster som bygger på ferdigheter og erfaringer barna allerede har. Tidligere betydde gjerne læring å pugge eller lære noe utenat. VEILEDET LEK Mens barns frie lek er spontan og uten voksenstyring, vil veiledet lek i større grad være initiert av en voksen.


Samtidig er barna aktive i egen læringsprosess og lærer gjennom å oppdage, utforske og undersøke (se figur 2). Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (og 2) skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne legge til rette for og lede lek , læring og danningsprosesser i barnehagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg