onsdag 3. juli 2019

Enkeltmannsforetak regler

Enkelt regnskapsprogram på nett! Se selv på to minutter. Finn enkeltmannsforetak regler nå på Kensaq. Skal du starte for deg selv? Denne organisasjonsformen har noen fordeler.

Det gir deg stor grad av frihet, men kan også gi betydelig risiko fordi du har personlig ansvar for økonomien. Undertegnede driver eget enkeltmannsforetak , og startet denne bloggen for å lære mer om regnskap og firmadrift. Kjempefint om folk deltar i diskusjonen på siden. Det tas intet ansvar for eventuelle feilaktige opplysninger på siden og i artiklene. Alt innhold beskyttet av loven om opphavsrett.


Mitt enkeltmannsforetak har ikke vært i bruk de siste årene. Dvs at jeg må ikke er mva pliktig før 50.

Nå skal jeg fakturere kunde og lurer på hvilket nr. På siste faktura tilbake i tid og programmet jeg brukte på den tiden eksisterer ikke lenger. Regler for enkeltmannsforetak Fra et juridisk perspektiv er innehaver og enkeltpersonforetaket en og samme enhet. Dette innbærer at du som innehaver personlig har det hele og fulle ansvaret for foretakets gjel skatter og forpliktelser. Kostnader til driften av næringsvirksomheten er som hovedregel fradragsberettiget.


Alle kostnader og anskaffelser skal dokumenteres med originale bilag og føres i foretakets regnskap. Fradrag for bruk av bil, kostnader til telefon og internett (ek-tjenester) og fradrag for hjemmekontor følger av egne regler. Hvordan registrerer jeg et enkeltmannsforetak ? Det er gratis å registrere et enkeltmannsforetak i Enhetsregistret selv. Du kan stifte enkeltmannsforetak for kun kr. Brønnøysundsregisteret).


Velger du NUF, som ikke har de ulempene som ett enkeltmannsforetak har, vil du måtte ut med kroner 5. Da er det viktig med kunnskap. Her er noen gode tips. Planlegger du å starte enkeltpersonforetak, eller har du kanskje akkurat kommet i gang?


En ting er ihvertfall sikkert, og det er at det er nok av baller å sjonglere når man skal drive sitt eget foretak, og kanskje spesielt i oppstartsfasen.

Bransjer med egne regler. Frivillige og ideelle organisasjoner, petroleumsindustri, jordbruk-, skogbruk og fiske mm. Rapportere tredjepartsopplysninger. Kompetanse og kapital. Generelt velger mange ENK fordi det er enklere og færre formelle krav.


Alle næringsdrivende i Norge må dokumentere kostnader og inntekter. Dette skiller et ENK fra et AS, der du også kan ha flere eiere, og er pålagt å ha et styre samt å følge et mer rigid sett av regler og lover i driften av firmaet. OBS, firmabil i enkeltmannsforetak kalles av staten Yrkesbil. Jeg startet opp mitt eget enkeltmannsforetak i fjor sommer for å kunne ta på meg småjobber uten å bære risikoen for å bli tatt for svart arbeid.


Jeg kommer neppe til å tjene mer enn NOK 50. Kordan e det egentlig det fungerer? Hele grunnen til at eg startet som enkeltmannsforetak var at eg ville slippe aa betale skatt.


Jeg har tenkt å starte enmannsforetak. Hva skal registreres og hvor? Starter rolig, med kun en ansatt og forventer lite og kanskje til og med ingen fortjening de første måneder. Kongen kan gi nærmere regler om utforming, revisjon, registrering, dokumentasjon og oppbevaring av slike oppgaver. Kongen kan også gi regler om innsendingsplikt til offentlige myndigheter av oppgaver som nevnt i første punktum og om innsyn for offentlige myndigheter og andre i registrerte regnskapsopplysninger og regnskapsmateriale.


Skatteetaten arrangerer kurs tilpasset deg som nettopp har startet virksomhet. Kursene arrangeres over hele landet og er gratis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg