Lek har ikke alltid vært sett på som viktig , verken av voksne flest eller av fagpersoner. Tidligere snakket man gjerne om lek som noe uviktig, og som en slags tull og tøys som barnet drev med. Det var i hvert fall ikke like viktig som det voksne drev med. Lek er et tegn på mental og fysisk helse.
Men dette synet på lek har endret seg helt.
Lek som grunnlag for trivsel Gjennom leken formes de tette vennskapene mellom barna. Vennskap er viktig for at barna skal trives i barnehagen, og det er også med på å forhindre mobbing. Derfor er det viktig å legge til rette for at barna for prøve seg på ting de er gode på, oppfordrer Ulvund.
Dette er hva mange pedagoger og forskere mener i dag, i kontrast til hva vi ofte tenkte om lek før. I de siste tiårene har det vært gjort mye forskning om lek , og vi vet i dag at leken er veldig viktig for mange sider ved barnets utvikling. Et lekende barn kan skille lek fra andre aktiviteter og tolke lekesignaler. Barn som leker, viser evne til å slappe av, la seg rive med og ha det morsomt alene eller sammen med andre.
Frilek som å leke sisten, tulle og tøyse med foreldrene, grave i sandkassen, jage duer og rulle seg i gresset er faktisk både viktig og nødvendig for utviklingen.
Frilek fremmer kreativitet, barnet lærer selv å løse problemer, det lærer å forholde seg til andre mennesker og det kan lære noe om seg selv og hvilke ting det selv liker. Fysisk lek viktig for barn. Doktorgradsstudien viser at fysisk lek utgjør en betydelig del av barnas SFO-ti og at den framstår som viktig for dem.
Vanligvis menes menneskers barnelek, men begrepet har også en videre betydning. Leker kan utføres alene eller sammen med andre og spiller en viktig rolle i læring og utvikling. Heger forteller at en viktig årsak til at prosjektet ble satt i gang, er alle kravene til barnehagene som vil komme fremover. Vi ønsker å være i bevegelse og kunne følge med i tiden i forhold til de kravene som kommer, samtidig som vi er veldig opptatt av at det nordiske synet på barndom og lek blir ivaretatt, sier hun.
Fagstoff om barns lek. Hvorfor er leken viktig for barn? Kan du gi eksempel på at leken er viktig for barn? Det er et tegn på både fysisk og metal sunnhet at barn leker.
Hvilke utviklingesområder stimuleres gjennom barns lek ? Det er språk , sosial , emosjonen , konitiv og moralsk. Hvordan kan barn utforske verden gjennom lek ? Leken er et viktig prosjekt i seg selv og en sentral del av barnets liv. Jeg har skrevet en doktorgradsoppgave om barn egenstyrte lek utendørs.
Her fant jeg at barnas lek var preget av bevegelse og fantasi. Deres beste lekesteder var skrenter, trær og skogholt. Barna var ofte oppslukt i sin lek , og de elsket sin lek og sine lekesteder. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre. Lek forekommer hos dyr og mennesker og i alle aldere.
Hos barn er lek en fremtredende aktivitet. Hva er så det viktigste vi kan gi barna i barnehagen? Sosial kompetanse, god selvfølelse og evne til å samhandle med andre. Vi kan dele barns lek i ulike typer.
De ulike typene går lett over i hverandre, og barn kan skifte raskt fra en type lek til den andre. Det er viktig å huske på at dette er kategorier voksne har laget – ikke noe barn tenker på når de leker. Noen ganger er det viktig at pedagogen, særlig i starten, er en aktiv deltaker i barnets lek , og at pedagogen styrer mer bevisst det som skal være målet med leken (for eksempel målrettet begreps- og setningstrening og fri fortelling). VIKTIG EGENVERDI: - Leken har en egenverdi, også fordi den er viktig for barns trivsel og vennskapsbygging her og nå, sier nestleder Hege Valås i Utdanningsforbundet.
Utforskning, lek og samspill er nøkkelord. Et helhetlig læringsbegrep Barnehagen er både en trygg omsorgsarena, og en viktig læringsarena, og den aller første delen i et utdanningsløp for barna våre. Samtidig blir det advart mot akademisering av barnehager. Den viktige sammenhengen mellom språk og lek. Det er en sammenheng mellom språk og sosial fungering hos norske barn helt nede i to-tre-årsalderen, viser Elisabeth Brekke Stangelands Ph.
Dette er viktig kunnskap for alle som jobber i barnehagen, slik at vi kan fange opp de barna som strever, mener hun.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.