onsdag 19. oktober 2016

Når drakk dere etter fødsel

Det er lett å la seg forbløffe over svangerskap og fødsel. Vi har samlet noen av de faktaene som fascinerer, forundrer og forbløffer oss mest. De ferskeste innenriksnyhetene.


Hold deg oppdatert med ABC Nyheter. Og hvor mye drakk dere første gang dere drakk litt utover dette?

Og i så fall hvordan var tolleransen da, i forhold til før graviditeten? Jeg ser nok for meg at jeg kommer til å ta ett glass vin en kveld når babyen begynner å bli noen måneder, men er svært spent på hvordan det blir første gang jeg drikker utover dette. Men så er det jo sånn at man skal passe på hva man har i seg mens man ammer pga at barnet får i seg det gjennom melken. Så da lurer jeg bare egentlig på til dere som har født før om når dere drakk alkohol første gangen etter fødsel og hvordan er det i forhold til amming?


Hva om babyen ikke tar flaske? Jeg regner med dere kan ta dere noen minutter og lese gjennom alt dere har skrevet. Så kanskje dere forstår hvorfor noen ber dere om å ta det på pm.

For øvrig synes jeg denne tråden kan bli lukket av moderator før det tar enda mer av. Sandviks utfordrer det kjente og skaper det nye. Lille snupp er rett over fem mnd og idag våkna jeg opp til at tante rød er tilbake. Verste morgenen på lenge! Hvordan var d med dere ? Anonym poster: 68afb22cbc6c8bbdbd13e2.


Men når var dere på do etter fødselen ? Eventuelt tidligere fødsler for dere som ikke har fått enda Jeg fødte lørdag kveld og har enda ingen tegn til å ville på do. Har hatt endel luft. Når jeg presser for å få det ut så kjennes det mer som jeg presser en annen plass og det kommer endel blod og rennselse ut før luften for å si det. Blodgjennomstrømningen blir etter hvert litt mindre, og dermed avtar melkeproduksjonen.


Tvert i mot, ved hyppig amming viser det seg at når barnet har spist og trykket på melkegangene er på sitt laveste, er produksjonen høyere enn når brystet er fullt. Du som har fått barn, bør få et hjemmebesøk av jordmor i løpet av de tre første døgnene etter hjemreise. Du får besøk av helsesykepleier den syvende til tiende dag etter fødselen.


Helsestasjonen gir også tilbud om oppfølging av barnet for å forebygge sykdom.

Dette skal skje etter et fast program. I tiden etter fødselen hender det at kvinnen føler nedsatt seksuell lyst. Noen ganger er partneren redd for å gjøre henne vondt. Snakk sammen om hva dere føler og ønsker. Kvinnens kropp kan ha endret seg.


For eksempel kan vekten, formen på magen og brystene ha endret seg, hun kan ha fått strekkmerker på magen og så videre. Dersom du ikke har fått den innen mnd etter ammeslutt bør du kanskje ta en tur til lege, før det er det vel bare godt å slippe. Ammingen frigjør hormoner som gjør at du ikke får igjen eggløsning og mens, men det kan plutselig komme, så hvis du ikke vil bli gravid bør du bruke prevensjon altså. Når mener dere det er greit og dra på fest og drikke etter fødsel ? Jeg har en sønn på litt over uker nå.


Er barnet i fln form? Er det fiink til å spise? Slike ting kan du snakke med helsesøster om når dere er på kontroll på helsestasjonen.


Etter hvert som barnet blir større vil det også bli sterkere i kropp og muskler. Den samlede foreldrepengeperioden ved fødsel av ett barn er på uker med 1prosent dekningsgra og uker med prosent dekningsgrad. Fedre kan ikke ta ut sin del av permisjonen i løpet av de første seks ukene etter fødsel. I forbindelse med fødselen har alle fedre rett til å ta ut ukers omsorgspermisjon. Jeg går og tenker mye på hva jeg kan og ikke kan mens jeg prøver å bli gravi nå er det en uke til jeg normalt skal ha mensen, og jeg er så utålmodig.


Jeg drikker ikke alkohol mere, for det er vel strengt tatt ikke lov mens man prøver heller. Når sluttet dere å drikke alkohol? Fødselsmelding skal gis for alle levende fødte barn og for dødfødte etter minst ukers svangerskap.


De fleste sykehus gir dere en kopi av helsekortet sammen med fødselspapirene (informasjon om fødselen ). Om dere ikke får disse papirene, kan dere be om det. Profeten (fred være med ham) sa: Gå, dere er fri til å gjøre som dere vil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg