fredag 14. november 2014

Hva gjør en kriminaltekniker

En taktisk etterforsker vurderer den informasjonen som er tilgjengelig og tar stilling til hva slags etterforskning som må settes i gang. Privatetterforskere benytter mange av de samme metodene som politietterforskere. Skriftgransker er ikke en beskyttet tittel og det kreves ingen spesifikk utdanning for å arbeide som skriftgransker. Du kan utdanne deg til skriftgransker i Kripos.


Hei, jeg vurderer å bli kriminaltekniker , men jeg har hørt at man må ha perfekt syn for å bli det. Jeg bruker briller, og lurer på om jeg fortsatt kan bli kriminaltekniker.

SVAR: Hei Du kan bli kriminaltekniker på flere måter. Det har blitt mange lik - Det har blitt mange lik opp i gjennom, ja. Jeg husker at det var en veldig spesiell, og veldig spennende sak. Eller egentlig to separate saker, forteller Ragde.


Isåfall, hva betyr hver av disse begrepene, og hva driver man med i de forskjellige yrkene til daglig? De som gjør det får rett til å ta. Hei Så flott at du har et mål og gjør research på hva som.


Hva gjør dere videre? Jeg tror heller ikke kriminalteknikerne blir ferdig i dag, men de fortsetter i morgen, sier han.

Det kan være vi får noen svar i dag, men det kan også være at vi må vente til i morgen eller dagen etter. Det kommer an på hva folk sier i avhør. Mange tror at det er slik kriminalteknikere alltid går kledd.


At vi er ute i hvite kjeledresser, gjør noen undersøkelser og stikker, også aner man egentlig ikke hva vi driver med. Men åstedsarbeidet for oss, det er egentlig kun informasjonsinnhenting, sier Eva. Som likevel stiller velvillig opp i helhvitt. Det gikk på hva de kunne komme ut for i fremmede ungdomsmiljøer, eller å være jente som går alene fra fest.


Det henger igjen fra samtaler med foreldre som har sendt ut sine håpefulle, og så har de kommet ut for en ulykke eller hendelse som gjør at de ikke ser dem igjen, eller bare i en kiste, sier Kallhovd. Den dagen du blir for profesjonell og ikke tar innover deg hva som er skjed. Klart det gjør inntrykk. For å bli kriminaltekniker må man ha vanlig treårig politiutdanning i bunn. Politi er offentlige myndigheter som skal håndheve og opprettholde lov og orden og bekjempe kriminalitet.


For en kriminaltekniker ser det meste i løpet av karrièren. Og du skal være profesjonell, men samtidig ikke bli for herdet av yrket, understreker han. Da er alle varselklokkene på, for da er det farlig. Vet dere hva det laveste snittet for å bli psykolog er? Hvordan kommer man inn?


Hun har nesa helt nedi noe som likner på utbrent væske på gulvet.

Kriminaltekniker Silje Tofte er i full gang med å sikre spor etter en brann i en leilighet. Nese, øyne og ører. Du ser sikkert at blikket mitt går hele tida når jeg ankommer et åste sier Tofte mens hun tar bilder av stedet.


Politiet er rundt i nabolaget og gjør undersøkelser. Den savnede kvinnen er sist sett midnatt til onsdag på sin bopel i Farmoveien nord for Vigeland. Det er viktige arbeidsredskaper.


Prøve å være deg selv og innrømme når du tar feil. Er ute på sjøen (og nyter Solen). Aller helst reiser jeg til sommerhuset på Lyngør, tøffer rundt i en båt, fisker og nyter flott vær med en kald Arendalspils.


Jeg synes det er veldig lærerikt å få et innblikk i hvordan politiet jobber her på Finnsnes, både på kontor, i gatene og i bilen. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre det neste året, sier Olsen. Enkelte synes de tilfredsstilles bedre når de minsker lufttilførselen til hjernen ved sex.


Men dette kan være livsfarlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg