tirsdag 18. november 2014

Fløtekarameller med sjokolade

Fløtekarameller med sjokolade

Dersom du ikke har sukkertermometer kan du dryppe en dråpe av karamellblandingen i et glass med kaldt vann. Dersom karamellblandingen løser seg opp i vannet må du koke den litt til. Hvis du kan forme en kule med fingrene er karamellblandingen ferdig. Rør godt sammen og hell blandingen umiddelbart i formen.


Ingredienser: 2dl kremfløte dl sukker dl lønnesirup g smør 1g kokesjokolade SS smør Fremgangsmåte: Ha kremfløte, sukker og lønnesirup i en kjele. Seige, gode fløtekarameller er julegodt du garantert blir hekta på! Pynt dem med frysetørket bringebær, tyrkisk pepper, flaksalt eller annet godt, og pakk dem inn i cellofan så har du en kjempefin spiselig julegave. Oppskriften gir ca.


Med en god oppskrift på pannekaker blir du fort populær hos både liten og stor. Vår grunnoppskrift på pannekakerøre gir et perfekt resultat og er nok til ca. Topp med syltetøy, sukker, bacon eller brunost – alle har sin pannekakefavoritt! Etter at jeg begynte å koke karameller med søt kondensert melk fra Tørsleffs fikk jeg et helt nytt karamell-liv! Karamellen koker ferdig riktig så fort, den holder seg kjempefint i fasongen når den er avkjølt og, ikke minst, den sukrer seg ikke, noe som bestandig er et tilbakevendende problem med barndommens fløtekarameller.


Fløtekarameller med sjokolade

Fløtekarameller med smør og vanilje er en riktig god jul i hver lille bit. Kan man egentlig ønske seg noe mer? I tillegg til vanilje kan du bruke ts ­rå-lakrispulver fra ­Johan ­Bulow, ts støtt ­karde­momme, revet skall av lime, sitron eller appelsin. Tilsett den ekstra smaken mot slutten av koketiden. Det finnes vel knapt noe bedre nå før jul, enn hjemmelagde fløtekarameller ? Disse er knallgode, og hos oss lages de igjen og igjen.


Siden den gang har oppskriften blitt en av bloggens mest besøkte, spesielt i november og desember, og det er ikke uten grunn! Har du ikke et slikt termometer, bruk kuleprøven som beskrevet i fremgangsmåten. Gi karamellene litt ekstra god smak ved å tilsette frøene fra en vaniljestang, eller prøv deg frem med egne smaksfavoritter. Harde eller myke, med smak av vanilje, sjokolade eller chili – mammas karameller smaker aller best.


Fløtekarameller med sjokolade

Jeg sitter her - fortsatt litt henført etter å ha sett på juleballetten Nøtteknekkeren tidligere i kveld. Det er noe fortryllende over historien om den lille overklassepiken Clara, som etter familiens store juleselskap forviller seg inn i drømmer som leder henne til Landet fullt av søtsaker. Mye skjer på vei til dette Sukkerlan og kampen mellom mus og soldater er tøff. Mor pleide alltid å lage det til oss, men da helte hun dem i små former.


Smaken av fløtekarameller er altså mitt hjerte nært og noe som setter meg i skikkelig julestemning. Jeg lager disse karamellene med vikingmelk som gjør at karamellene får en utrolig flott glans og en superdigg smak! I Fredrikstad er det en bitteliten sjokoladefabrikk som tryller frem de deiligste sjokoladene. Jeg kan ikke skryte på meg å ha testet disse konfektsjokoladene så altfor ofte, men ved spesielle annledinger har jeg og mannen i huset unnet oss en bit av deres bestselger.


Fløtekarameller med sjokolade

Lag hjemmelagde karameller til jul, de er perfekte både som julegodt og som gaver. Denne oppskriften gir ca karameller, og de har en holdbarhet på opptil måneder dersom de oppbevares tørt og kjølig. Deilige,søte karameller som er myke og smelter på tungen. Disse karamellene er myke , gode , med ekte meierismør og kremfløte. Ikke tar de så lang tid å lage heller, ca en halv time så er de ferdige.


En kan med fordel ha oppi litt nøtter i røren eller dyppe karamell bitene i sjokolade når de har stivnet. Gode fløtekarameller som smelter i munnen. Finn frem et termometer og følg med på temperaturen på karamellen.


Sjokolade er alltid godt. Jeg har bakt og samlet kakeoppskrifter hele livet. Her på Det søte liv viser jeg deg samlingen min med bakst og deilige kaker i alle slags varianter, lekker konfekt og nydelige desserter.


Alt er testet ut, bakt og smakt av meg. Alle oppskriftene er garantert gode og enkle å få til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg