onsdag 5. november 2014

Dessert med søt kondensert melk

Topp nachochips med is og dypp i sjokolade. Raskt, enkelt og digg! Du bare pisker lett sammen eggene, helmelk, den søte kondenserte melken og godt vaniljesukker fra Tørsleffs og siler det over i brødformen som du steker karamellpuddingen i. Karamellpudding med Tørsleffs søt kondensert melk.


H- melk boks Tørsleffs søte kondenserte melk ts Tørsleffs vaniljesukker.

Vikingmelk er kondensert , usøtet melk som selges på hermetikkboks. Konsistensen er omtrent som melk , men smaken er mer konsentrert. Jeg har bakt og samlet kakeoppskrifter hele livet.


Her på Det søte liv viser jeg deg samlingen min med bakst og deilige kaker i alle slags varianter, lekker konfekt og nydelige desserter. Alt er testet ut, bakt og smakt av meg. Alle oppskriftene er garantert gode og enkle å få til.


Perfekt til parken!

Får du ikke tak den søte varianten kan du eventuelt smake til Vikingmelken med melis. Merk at søtet, kondensert melk ikke må forveksles med vikingmelk, som er usøtet, kondensert melk (begge deler selges på hermtikkboks). Til denne iskaken må du altså bruke den søtede varianten kondensert melk for at iskremen skal få den rette konsistensen og smaken. I Brasil koker vi søt kondensert melk boksen i en trykkoker da tar det bare min, men siden jeg er livred trykkoker skal jeg prøve den metoden. Det er lett å lage høvlet sjokolade.


Hapå smaker som en litt mørkere variante av Dulce de Leche. Den karamell-kremen passert utmerket under fondanten eller som fyll på en sjokolade eller vanilje kake. De er lette å lage og krever ikke lang koking. Myke karameller er det perfekte julegodteriet og den perfekte, spiselige julegaven!


Flere av dere lesere har spurt om jeg kan legge ut en oppskrift på bloggen, og her kommer den altså, en litt mindre søt utgave enn jeg ser at flere andre opererer med. Dette er absolutt verdt et forsøk, selv om jeg nok personlig foretrekker min vanlige vaniljeis med eggeplommer i. Bakerst i skapet fant jeg flere bokser søt kondensert melk som snart går ut på dato og jeg trenger idéer til hva jeg kan bruke dem til. Hittil har jeg pleid å bruke det til f. Millionaires Shortbrea bruke det i iskrem eller koke det til dulce de leche, men jeg vil gjerne prøve noe nytt.


Usukret kondensert melk er spesielt godt egnet i supper, sauser (gjerne i viltsauser), gryteretter o. Sukret kondensert melk er godt egnet til karamellpudding, vafler, pannekaker, risengrynsgrøt og julebakst.

Gjærbakst laget med kondensert melk holder seg lenge saftig, småkakene holder seg mer sprø, og smultringenes blir mindre fete. Dulce de leche – krem av søt kondensert melk Dulce de leche er søtt som brukes til pålegg, kaker eller dessert i mange spansktalende land. Kremen kan minne om HaPå. Banoffee-pai er en engelsk klassiker og en svært enkel dessert å lage, men den inneholder et stort faremoment. Mange har meninger om hvordan man best lager dulce de leche (karamellisert kondensert melk ). Jeg koker hele boksen i vann i tre timer.


Dersom du ikke har nok vann i kjelen eller at vannet koker inn. En enkel dessert som tilslørte bondepiker smaker ekstra godt med norske syrlige epler. I denne oppskriften bruker vi litt krydder som gir denne søte og syrlige desserten det lille ekstra.


Her finner du flere gode oppskrifter på kaker og bakst! Samarbeid med Nestle. I går så hadde jeg et lite juleverksted og da lagde vi masse konfekt. Konfekt er utrolig godt og veldig enkelt å lage.


Da vil den kondenserte melken transformeres til karamell. Blir den for har kan den spises som knekk eller knuses og brukes som strø på kaker og desserter. Tips: Rull limene mot bordet slik at de blir myke, da er det lettere å presse ut saften.


Sett i kjøleskapet et par timer eller mer før den servers. En sukret kondensert melk ostekake krever ofte svært lite tilsatt sukker, eller ingen i det hele tatt, som kondensert melk på egen hånd er ofte søt nok for hele fatet. Ved utskifting av inndampet melk med kondensert melk i en ostekake, er det ofte klokt å redusere mengden av sukker i oppskriften. Vennligst la dette feltet stå tomt. Få nyheter og oppskrifter rett i innboksen din!


Meld deg på nyhetsbrevet her! Ditt navn og e-post vil aldri bli publisert eller delt med andre. Tre ingredienser, og så har du iskrem. Denne varianten er uten egg. Bare fløte, søt kondensert melk og vanilje.


Vil du ha ekstra smak har Lise Finckenhagen mange varianter. Ellers er ny ladning med kondensert melk kjøpt inn, for svigermor skal få en porsjon fudge i bursdagsgave. Jeg hadde nemlig en gang med fudge til henne da vi skulle i middagsbesøk og tenkte at vi kunne kose oss med det til kaffen.


Da skålen kom på bordet hadde hun bare ofret noen få biter fudge og resten var kjøpesjokolade.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg