onsdag 6. mars 2019

Dikt til voksne i barnehagen

Jeg har skrevet to dikt om hvordan barn kan oppleve to forskjellige voksne. Personen i det første diktet er en person vi vil ha i barnehage. Det bør ikke være lov for en slik person å jobbe i barnehagen , og ledere har et spesielt ansvar for å veilede dem ut.


Hvor søledammen kan bli til et kjempestort hav, en pinne kan bli en tryllestav, hvis du tør kan du bli hva du vil, er du streng kan du lett trylles snill. Kjære du voksne i barnehagen.

Jeg er glad i deg – Du vet det kanskje ikke, men hver dag pakker jeg deg ned i sekken min og bærer deg med meg hjem, sier Vera (3). Hopp til navigering. Og da er barnehagen en plass som er litt lur, for her er det ingen plen, å vanne.


Den er en pussig hage, der lek og vennskap. Hei Min åring skal nå slutte i barnehagen ,noe som er trist både for mamman og han. Har blitt så godt kjent og god kontakt med personalet, og har lyst til å gi noe litt spesiellt,som ikke koster så mye og som kan minne de om min gutt og meg som mamma.


Tips mottas med takk. En sentral oppgave for de ansatte er å hjelpe barna med å bygge relasjoner til hverandre.

De voksne kan for eksempel invitere barn som ikke til vanlig er sammen, til å delta i en felles aktivitet eller lek, og de kan legge til rette for nye bekjentskap når de foretar justeringer av faste plasser i garderoben eller i rekka på tur. Her er noen vennskapsdikt:. Vennskap er sterkere en du tror Et vennskap gjør livet lettere en du tror. En venn er til å stole på, hvor som helst når du trenger dem.


Men av og til så kommer det onde mørke dager der du trenger en venn. Treff andre voksne på møteplassen for oss over 4 og år. Oppstart og tilvenning for barn og voksne.


Det å ha noen som venter på deg når du kommer til barnehagen , noen du gleder deg til å møte og dele hverdagen med. Noen du utvikler deg sammen med. Visste du at: Inger Hagerup er mest kjent som lyriker, og hennes dikt for barn er klassikere i norsk barnelitteratur. Hun har også skrevet hørespill og gjendiktet Shakespeare og Goethe. I svært mange familier bruker de ulike dialekter.


Personer med nynorskbakgrunn bor over hele landet, det samme gjelder samer. Selve begrepet og bruken av ordet kan bli litt diffust for små barn. Ungen vår begynner på skolen til høsten og tenkte å gi dem en fotobok i gave av ungen vår med noen bilder og dikt.


Tenkte å avslutte med ett dikt jeg har lest som jeg har lest, men ikke helt husker. Barnehagen må ha et bevisst forhold til den lokale.

Det gikk noe slik , alla: Takk for at du har gjort meg til den beste jeg kan være. Vær konsekvent, du som er den voksne , tross mine prøvelser og test, for selv om jeg klager så er du absolutt best. Vis meg med handling hva respekt er for noen ting, lær meg å se det vakre i verden rundt omkring. Fortell meg at jeg duger akkurat som jeg er, og la meg høre ofte at jeg er veldig kjær. La ditt hjem være et sted der.


Gjennom lek og fellesopplevelser gis barn mulighet til å utvikle vennerelasjoner. I barnehagen er leken sentral. Samtidig vet vi at leken en viktig arena for barns utvikling og læring.


Sangen i filmen, Godt å ha någen, kan bidra til å bevisstgjøre barn og voksne på de viktige vennskapene i barnehagen. Han gleder seg sånn til skole at han ikke hadde tid til å tenke at det kanskje var litt trist å slutte på barnehagen. Igjen sier jeg tusen takk til alle voksne som har vært med å tatt vare på prinsen min fra han var bare mnd gammel.


Lille pjokken som krabba rundt de første mnd i barnehagen før han lærte kunsten med å gå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg