onsdag 2. november 2016

Høy hvilepuls og hjertebank

Søk Fortere, Bedre og Smartere her! Han er år og har brått fått mye raskere puls og han våkner om natta av at hjertet slår fort og hardt. Allmennlege Jørgen Skavlan svarer. Hjertebank er vanlig og forårsakes sjelden av en alvorlig sykdom. Hei Jeg er en kvinne på år som siden i sommer har vært plaget med hjertebank og høy puls.


De vanligste årsakene til hjertebank er angsttilstander eller anspenthet, bruk av stimulerende midler som kaffe eller tobakk, og ufarlige ekstraslag. I studien sammenlignet de hjertebank med tradisjonelle risikofaktorer for hjerteflimmer som høy alder, arv, høyt blodtrykk, diabetes, høyt kolesterol og røyking. Etter å ha korrigert for andre risikofaktorer ser man at hjertebank spiller en selvstendig rolle for å utvikle hjerteflimmer. Til sammenligning ender prosent av mennene og prosent av kvinnene uten hjertebank opp med diagnosen hjerteflimmer.


Tegnene som betyr legebesøk. Sjekk om du har hjerteflimmer. Seks årsaker til at det gjør vondt i tennene.


Noen kjenner bare en vibrerende følelse i brystet, andre får tydelig hjertebank ledsaget av tungpust og uvelhet, mens enkelte ikke merker noe. Unormal høy hvilepuls er et vanlig symptom med ME. Høy puls er normalt når man anstrenger seg fysisk. Det skyldes at den sentral- nevrologiske funksjonen er forhøyet(unormalt høy aktivitet i sentralnervesystemet). HJERTEBANK : Skjelvinger, svetting, rask puls og hjertebank er alle typiske tegn på høyt stoffskifte.


Nedenfor finner du en tabell med omtrentlige verdier for normal, høy og lav hvilepuls , og hva de sier om formen din - avhengig av alder og kjønn. Hvis du for eksempel er en mann på år med en hvilepuls på 8 så er formen din under gjennomsnittet. Er du en kvinne på år med en hvilepuls på 6 så er formen strålende. Min lege mener min hjertebank er stressrelatert, men det er vel individuelt. Var hvertfall ikke noe galt med meg.


Det er mer blod som skal pumpes rundt i kroppen, så det kan gi hjertebank og høy puls. Hvilepuls for gravide er høyere enn for ikke-gravide. De som er skikkelig trente kan ha puls nede på 40.


Det trenger derfor ikke være noe feil med deg selv om du har hvilepuls så høyt. Det er også helt vanlig at pulsen kan stige til 2ved kraftig trening. Særlig for de som er unge er slike hjertebank stort sett ufarlig. Alarmsignalene ved hjertebank er om den gir symptomer i form av svimmelhet, tungpust eller brystsmerter, om den ikke forsvinner under fysisk aktivitet eller om den er fullstendig uregelmessig (mer om dette under) eller veldig rask (som regel godt over 1i puls). Jeg har for tiden veldig høy puls og hjertebank , og jeg lurer på om noen her vet om noen mirakelkur mot dette?


Normalt har jeg i hvilepuls (dvs. jeg hadde det tidlig i høst, før jeg ble mye dårligere). For tiden har jeg nå nesten dobbelt så mye i hvilepuls , jeg har når jeg våkner eller når jeg bare ligger rolig og slapper av. Pulstelling er enkelt, og en serieundersøkelse av hvilepulsen kan brukes som en viktig prognostisk markør for generell dødelighet og for dødelighet av hjerte- og karsykdommer.


Behandling av høy hvilepuls hos friske personer uten sykdomshistorie synes å være overdrevet, men ikke desto mindre antyder data fra litteraturen at man bør. Hva er de vanligste årsakene til en høy hvilepuls ? En hvilepuls regnes som høy hvis den faller over 1slag per minutt, øvre del av en normal puls, selv om noen pasienter kan velge å bli vurdert for mulig behandling hvis pulsen er konsekvent over eller til og med slag per minutt. Høy hvilepuls bør regnes som en risikofaktor for hjertesykdom på linje med andre risikofaktorer som høyt blodtrykk, høyt kolesterol, overvekt og røyking. Om du går til lege for en full undersøkelse, bør også hvilepuls med som en risikofaktor, sier Nauman.


Han informerte at de skriftene og den informasjonen jeg hadde lest på nettet ikke var riktig, samt at informasjonen legen hadde delt heller ikke stemte. Han mente også at jeg var mye stresset og bekymret, og at jeg hadde trent for hardt (for høy makspuls). Jeg finner ingen forskning som backer opp det han informerte meg og mine andre noen og.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg