tirsdag 22. november 2016

Blødninger i svangerskapet uke 11

Rundt en av fire av alle gravide opplever blødning i de første ukene av. Blør du mye er sjansene store for at du aldri vil finne ut om det var det ene eller det andre. Men små blødninger kan bety rett og slett ingenting, og svangerskapet går helt fint videre.


De første ukene av svangerskapet produserer det gule legemet (corpus luteum) i eggstokkene svangerskapshormonene. Til nå har alt forløpt seg normalt. Da jeg skulle tørke meg etter å ha tisset i dag tidlig, oppdaget jeg til min store skrekk spor av blødning på dopapiret.

Selv om du har passert uke 1 kan lettblødende slimhinner forekomme hele veien i svangerskapet. Blødninger etter uke 12. Friskt blo varte bare en dag. Var på ultraly og ULlegen sa at det antakelig kom av at blodet ble litt tynnere etter at jeg hadde sluttet å røyke, og siden livmoren dermed var så fyllt av blo så blødde man gjerne lettere om et blodkar sprakk eller noe sånt.


Jeg er i uke igår natt fikk jeg kraftig smerter og blødninger , det var nye blod. Da jg var på legevakta sa det alt er bra med fosteret men hadde ikke noe særlig svar på hvorfor de blødningene kom bortsett fra at det hender at det kommer. Graviditet, spedbarn. Obs – ved blødning i andre halvdel av svangerskapet skal det ikke utføres vaginal eksplorasjon eller spekulumsundersøke på grunn av fare for å forverre blødning ved placenta previa.


Oppfølging ved fastlege.

Man kan også ha blødninger som er helt uskyldige. Sex eller at man har tørket seg etter toalettbesøk kan være nok til å forårsake slike blødninger. Sammen med øket utflod kan det se mer ut enn det i virkeligheten er.


Går til ul undersøkelse gang i uken for å se at alt er bra. Var senest i går, og alt så fint ut, livmorhalsen var lukket, babyen så fin ut og utvikler seg fint, ingen blødninger inne i livm. Hei er det andre som er plaget med blødninger litt lengre ut i svangerskapet ? Hadde småblødninger tidlig i svangerskapet som ga seg etter uke men fikk en stor blødning i uke igjen og trodde jeg hadde mistet. UL viste et vitalt foster og de kunne ikke finne årsak til blødningene. De fleste kvinner tror blødning under den 11.


I uke eller kjenner mange nå ett eller flere symptomer på at man er gravid. Det er vanlig å være trøtt, kvalm, svimmel og få større bryster. Er gravid i uke vert på ultralyd alt pga blødninger tidligere i svangErskapet. Og sitter nå gravid i uke og venter på at gutten min skal komme.


Håper alt går bra nå som jeg har kommet så langt:) Det jeg skulle frem til var at jeg hadde blødninger i over en uke dette svangerskapet i uke 8-9. Hatt litt blødninger både før og etter dette også. Mot slutten av svangerskapet kan en smertefri blødning være tegn på foranliggende morkake. Huff, en ting er sikkert og det er at blødninger i svangerskapet er skremmende.


Men jeg blødde friskt og mye. Jeg hadde en blødninger i uke 12.

Jeg var sikker på at jeg skulle miste. Hvis du har vært kvalm, vil du kanskje oppleve at dette gradvis går over. Fosteret begynner å ligne et menneske og alle anlegg til organer er dannet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg